Akkoord ontmanteling van Daewoo

De schuldeisers van de Koreaanse industriële groep Daewoo zijn het vanochtend eens geworden over een complete ontmanteling van dit op één na grootste Koreaanse conglomeraat. Slechts zes productiegroepen zouden bij Daewoo overblijven, die alle te maken hebben met de autoproductie.

Daewoo heeft nu nog 21 dochterondernemingen. De reorganisatie, die voor het einde van dit jaar al gereed moet zijn, is bedoeld om de schulden van het concern met 196 procent te verminderen. ,,Daewoo wordt omgebouwd tot een bedrijf dat alleen nog gespecialiseerd is in de auto-industrie, met vier productiebedrijven en twee dochters die daaraan diensten verlenen'', aldus Lee Hun-jai, voorzitter van nde Financiële commissie die toezicht op het bestuur uitvoert.

De schuldeisers maakten bekend dat de onderdelen Daewoo Motor, Daewoo Motor Sales, de handelsdivisie van Daewoo Corp. de autidivisie van Daewoo Telecom, de machinefabriek van Daewoo zware industrie en Daewoo Capital de bedrijven zijn die overblijven.

Maar de toekomstige groep zou ook slechts kunnen bestaan uit Daewoo Corp. als Daewoo Motor dat nu de kern van het autobedrijf is, zou worden overgenomen door de Amerikaanse concurrent General Motors. De schuldeisers deelden mee dat de groep nog op zoek is naar leningen van in totaal 3,5 miljard dollar.

Bestuursvoorzitter Kim Woo-choong begon het bedrijf in 1967 als een kleine textielonderneming met een startkapitaal van 5.00 dollar. (Reuters)