Consortium koopt radars van Signaal

Hollandse Signaalapparaten in Hengelo (Signaal) heeft een order van 110 miljoen gulden ontvangen van het Europese consortium Europaams voor een geavanceerd radarsysteem dat op drie marinefregatten wordt geplaatst.

Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië nemen voorlopig elk één systeem af. Daarna liggen er vervolgorders voor ,,rond de 20 schepen'' in het verschiet, aldus Signaal. De Britse marine heeft momenteel 11 fregatten ,,in de planning'', Frankrijk drie en Italië vijf.

,,Dit betekent een strategische erkenning voor onze technologie, die louter in Nederland is ontwikkeld'', zegt president-directeur Rob Boswijk. De bestelling vloeit voort uit een order die de Britse, Franse en Italiaanse overheden woensdag in Parijs plaatsten bij Europaams voor de ontwikkeling van het Principe Anti-Air Missile System (PAAMS), een anti-raketsysteem, voor drie schepen.

Met die totale order is een bedrag van 2,13 miljard euro (4,686 miljard gulden) gemoeid. In het consortium Europaams werken de Franse, Italiaanse en Britse defensie-materieelbedrijven Thomson CSF, Aerospatiale Matra, Alenia Marconi Systems en Matra BAe Dynamics samen.

Binnen PAAMS is voor de detectie van raketten de lange afstandsradar S1850-M gekozen, op basis van het Smart-L ontwerp van Signaal. Het Hengelose bedrijf is een dochteronderneming van het Franse Thomson CSF. Het Britse Alenia Marconi treedt op als hoofdaannemer voor het nieuwe radarsysteem. Signaal is verantwoordelijk voor het systeemontwerp van de S1850-M.

De Smart-L radar van Signaal is recentelijk verkocht aan de Nederlandse en de Duitse marine. Ze gaat deel uitmaken van het Anti-Air Warfare-systeem op zowel de vier geplande Nederlandse LCF- als de drie Duitse F124-fregatten.

,,Voor Signaal is deze nieuwe order een strategische doorbraak, nu ons Smart-L concept ook bij de Engelse, Franse en Italiaanse marines aan boord komt. De toonaangevende landen in Europa hebben nu allemaal voor ons concept gekozen. Dat kan leiden tot vervolgorders bij die marines en tevens gaat hiervan een grote wervende kracht uit naar andere landen'', aldus Signaal-topman Boswijk.

De Smart-L is een radar die op grote afstand vijandige raketten opspoort en anti-raketsystemen de mogelijkheid biedt die projectielen op een plaats waar ze zo min mogelijk schade aanrichten, te vernietigen. Een Scud-raket die bijvoorbeeld door Irak zou worden afgevuurd richting Jeruzalem, kan vanaf een fregat op de Middellandse Zee boven de woestijn onschadelijk worden gemaakt.

In januari heeft de SMART-L een serie ,,zeegaande beproevingen'' op het Nederlandse marinefregat Hr Ms Tromp ,,perfect doorstaan'', zegt Signaal-woordvoerder Frans van Rooyen. Daarbij heeft het systeem op grote afstand vliegtuigen, helikopters en kleine objecten zoals granaten, gedetecteerd.

Nog niet bekend is of het consortium Europaams ook het richtsysteem APAR van Signaal voor de aansturing van anti-raketsystemen zal bestellen voor de eerste drie schepen. Tot nu toe passen alleen de Nederlandse en de Duitse marine dat systeem toe. Deze radar heeft ook op zeer grote afstand een zo scherpe neus dat de raketkop wordt onderscheiden van de debris (rondvliegende afvalresten), zodat het afweerwapen steeds gericht blijft op het echte doel dat moet exploderen.