Numico rekent op `grote klapper' in Verenigde Staten

Speciaalvoedingsbedrijf Numico, in Nederland bekend van Nutricia en Zonnatura, hoopt nog dit jaar tien nieuwe, zelf ontwikkelde voedingssupplementen te introduceren op de Amerikaanse markt. Numico kocht vorige maand voor ruim 5 miljard gulden het Amerikaanse bedrijf GNC, een keten van vitaminewinkels en een producent van voedingssupplementen. Die verkoopmachine moet zo snel mogelijk op toeren komen.

,,Dat moet de grote klapper worden'', zei bestuursvoorzitter Hans van der Wielen van Numico gisteren bij de publicatie van de halfjaarcijfers. De Amerikaanse markt voor supplementen zal volgens Numico verdubbelen van 18 miljard in 1998 tot 36 miljard gulden in 2003. ,,Wat er nu in Amerika wordt verkocht is vooral algemene kennis. Wij hebben eigen kennis uit het laboratorium in Wageningen. Wij kunnen hardere claims over de werking van onze producten op de potjes zetten.''

Op langere termijn wil Numico ook zijn zuigelingenvoeding (melkpoeder) gaan verkopen via de winkels van GNC. ,,Als je een schap hebt voor sporters en een schap voor vrouwen, dan ligt het voor de hand ook een schap te maken voor moeders'', zei Van der Wielen. Met de omgekeerde synergie, GNC-winkels in Nederland en Europa, heeft Numico minder haast. Het overdragen van de kennis die bij de preparaten hoort, kan via eigen winkels, maar ook via het Internet of een postorderbedrijf, via kleine winkels-in-winkels bij de warenhuizen of via drogisten en apothekers. ,,Ik denk dat apothekers wel interesse krijgen als ze salaris moeten inleveren.'' In Europa groeit de markt voor supplementen volgens Numico van 3,5 miljard gulden in 1998 tot 8,1 miljard gulden in 2003.

De nettowinst van Numico steeg in de eerste zes maanden van dit jaar met 19 procent tot 185 miljoen gulden bij een 7,3 procent hogere omzet van 1,9 miljard gulden. De winst per aandeel steeg met 15 procent tot 1,42 gulden. Dat was hoger dan analisten hadden voorspeld. De koers van Numico steeg vanochtend op de beurs met 1,60 euro tot 38,60.

Numico is actief in babyvoeding, ziekenhuisvoeding en supplementen als vitamines en sport-preparaten. Door de overname van GNC, die vanaf 7 augustus wordt geconsolideerd, zal de winst uit gewone bedrijfsvoering het komende halfjaar met 20 tot 30 procent kunnen toenemen. De nettowinst en de winst per aandeel kunnen lager uitkomen, omdat de overname wordt gefinancierd met emissie van nieuwe aandelen en een obligatie-lening. ,,Het hangt van de koers en van het tijdstip af hoeveel aandelen we moeten uitgeven en hoe hoog de rentelast zal zijn'', zei Van der Wielen. De emissie moet 450 miljoen euro (1 miljard gulden) opleveren, maar de uitgifte van nieuwe aandelen wordt beperkt tot een maximum van 9,99 procent van het huidige aantal aandelen. De obligaties moeten 600 miljoen euro (1,3 miljard gulden) opleveren. Numico hoopt de emissie op 16 september af te ronden.

De omzet in babyvoeding, tot nu toe goed voor de helft van de omzet, steeg het afgelopen halfjaar met 3,2 procent. De omzet in ziekenhuisvoeding (enteraal klinische voeding) groeide met 15,5 procent en de omzet in supplementen met 13,8 procent, voornamelijk door overnames van een aantal kleine Europese bedrijven. Met GNC moet de autonome groei kunnen toenemen tot gemiddeld 10 procent per jaar.

Het zuivel- en drankenbedrijf, met in Nederland merken als Chocomel en Extran en vooral in Hongarije een groot algemeen zuivelbedrijf, staat nog steeds te koop. Maar Numico heeft geen haast. De jaarlijkse omzet van zo'n 700 miljoen gulden levert een rendement op van 8 procent. Van der Wielen hoopt, zonder de naam te noemen, nog steeds op een ruil van de divisie tegen de babyvoeding-activiteiten van het Franse zuivelconcern Danone.