Voor HSL-zuid dertien gegadigden

Dertien vervoersbedrijven uit binnen- en buitenland willen treinen laten rijden over de hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Parijs, de HSL-zuid. De bedrijven, waaronder het Britse Virgin Rail, moesten zich vóór 1augustus melden bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Volgens minister Netelenbos (Verkeer) is er sprake van een grote belangstelling. De dertien vervoersbedrijven zijn afkomstig uit Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Engeland. Het ministerie heeft niet bekendgemaakt om welke bedrijven het gaat. Dit najaar beslist het kabinet wanneer de aanbesteding plaatsvindt.

De Nederlandse Spoorwegen mogen als eerste een bod doen voor het binnenlandse vervoer over de spoorlijn. Als het bod van de NS kwalitatief en financieel voldoende is, kan minister Netelenbos besluiten om voor het binnenlands vervoer direct tot onderhandelingen met de NS over te gaan. Dan blijft voor de overige twaalf bedrijven alleen het internationale vervoer op het traject over. Als het bod onvoldoende is, zal het binnenlands vervoer evenals het internationale vervoer openbaar worden aanbesteed.

De NS heeft van het ministerie uitstel gekregen voor het uitbrengen van het bod. Dat moet nu uiterlijk vóór 1 september worden uitgebracht. Volgens een woordvoerder van de NS is uitstel noodzakelijk om een `zorgvuldig' bod te kunnen doen.

De inzet van de NS is een goede integratie van het HSL-spoor en het kernnet, de belangrijkste lijnen voor intercity's en sneltreinen.

Op de route van Amsterdam naar Rotterdam via Schiphol zullen veel treinreizigers de supersnelle trein verkiezen boven de normale intercity, zo vermoedt het spoorbedrijf.

De NS wilde niet ingaan op de vraag of voor het internationale vervoer een gezamenlijk bod wordt voorbereid met het Franse SNCF en het Belgische NMBS. De drie spoorbedrijven werken al samen in de Thalys, de huidige snelle trein die tussen Amsterdam en Parijs rijdt. Ook Deutsche Bahn maakt deel uit van dat samenwerkingsverband.

Een woordvoerder van Virgin Rail, eigendom van de zakenman en ballonvaarder Richard Branson, bevestigt dat het Britse bedrijf belangstelling heeft voor de hogesnelheidslijn. De woordvoerder onderstreept dat het hierbij uitsluitend gaat om het formeel kenbaar maken van interesse en dat er nog geen offerte is uitgebracht.

Virgin Rail heeft zich onafhankelijk en niet in samenwerking met andere bedrijven gemeld. Een woordvoerder van NS-concurrent Lovers wilde niet ingaan op de vraag of het bedrijf belangstelling heeft voor de HSL-zuid.