Millennium in aluminium

Pech voor stresskonijnen: de zuurstofbar gaat niet door. Als onderdeel van de `Future Shop', waar `millenniumproducten' te koop zijn, zou in de Bijenkorf een zuurstofbar komen waar klanten via de neus zuivere zuurstof toegediend krijgen tegen `stress en vermoeidheid'. Maar na berichten in het Algemeen Dagblad over de mogelijke gevaren van het toedienen van 96% pure zuurstof besloot de Bijenkorf de zuurstofbar te schrappen.

Nog wel verkrijgbaar is Liquid Oxygen, een flesje bronwater met tien keer zoveel zuurstof als in normaal water. Voor `a natural boost', zo meldt het aluminiumkleurig flesje. Net als gewoon `plat' bronwater (waar het ook naar smaakt), zorgt het ervoor dat bij ,,regelmatige consumptie op elk moment van de dag je lichaam voldoende vocht krijgt''. En dat voor maar ƒ4,95!

De Liquid Oxygen is niet het enige aluminium(kleurig) voorwerp in de Future Shop. Als het aan de Bijenkorf ligt, loopt de designmode van de jaren '90 door in het volgende millennium en gaan we een zilvergrijze toekomst tegemoet. Met onder meer een strak vormgegeven radio in kegelvorm van het merk Lexon, ontworpen onder supervisie van Philip Starck, een rekenmachine en een wekker, allemaal van aluminium. Weinig nieuws dus in de Bijenkorf van de toekomst: zilvergrijs siert al jaren de moderne huiskamer.

Spectaculairder is de Strida vouwfiets die slechts tien kilo weegt. Het aluminium driehoekige frame wordt gedragen door twee kleine, uiteraard zilverkleurige wielen van plastic. Kleurige accenten zijn de plastic spatborden in knaloranje. Op de rechterzijde van de driehoek rusten het zadel en een zwarte plastic bagagedrager. Om de fiets licht en roestvrij te houden, heeft hij geen metalen ketting, maar wordt het achterwiel aangedreven door een rubberen band. De mooi vormgegeven fiets is te koop voor ƒ1595.

Niet alleen plastic en aluminium hebben volgens de Bijenkorf de toekomst, maar ook Sony en `natuur'. In de Future Shop presenteert het Japanse elektronicamerk een enorme flatscreen breedbeeld tv, een DVD discman met bril voor `driedimensionaal kijkgenot' en de kleine digitale videorecorder Handy cam. Virtuele media zullen in de volgende eeuw ons leven nog meer beheersen dan ze nu al doen, moeten de trendwatchers van de Bijenkorf hebben geconcludeerd.

De natuur wordt vertegenwoordigd door de New Age achtergrondmuziek, die gekmakend contrasteert met het geschetter van een actiefilm (scheurende vliegtuigen en knetterende mitrailleurs) op de breedbeeldtv. En er zijn bonbons van Australian Homemade, die uitsluitend van ecologische grondstoffen zijn gemaakt en daarom duurder zijn (ƒ7,95 per zes) dan in de eigen winkels van Australian Homemade (ƒ5,50 per zes). Minder natuurlijk zijn de zakjes `Space food' met gevriesdroogde aardbeien of chocolade-ijs.

Aan kleding is natuurlijk ook gedacht. De 21ste-eeuwse mens draagt spijkergoed en shirts van de Belgische ontwerper Walter van Beirendonck uit zijn collectie W&LT (Wild en Lethal Trash) of kleding van E-play dat kunststoffen als micro-fibre en poly-urethaan combineert met katoen of wol. Daaronder draagt hij sportschoenen van Nike, die er door de belijning snel of door de kleur (goud) futuristisch uitzien.

Tot slot de toekomstige beeldschermwerker. Hij hoeft zich niets meer aan te trekken van door Arbodienst en bedrijfsfysiotherapeut opgestelde werkplekeisen: actief, rechtop zitten in de juiste houding met het kantoormeubilair en de computer op de juiste hoogte, breedte en diepte afgesteld. Nee, hij zit onderuit in een Finse leren fauteuil met zitting en rugleuning uit één stuk, gevormd als een tong. In zijn nek en onder zijn billen een leren kussentje. Zijn voeten steunen op twee buisjes, zijn armen op twee kussentjes, vastgemaakt aan een verstelbare aluminium buis met daartussen een rubberen blad voor de handen. Of het ergonomisch verantwoord is weten we niet, maar de kantoorklerk in de 21ste eeuw ziet er in elk geval ontspannen uit.

Future Shop, t/m 22 sept in alle filialen van de Bijenkorf.