Televisiereclame goedkoper

Televisiereclame wordt goedkoper. Vorig jaar daalde de prijs met 5 procent in vergelijking met 1997. Advertenties in publiekstijdschriften, in de krant en op de radio werden respectievelijk 12, 7 en 8 procent duurder. Dat blijkt uit de Media Inflatie Barometer van de Vereniging van Communicatie Adviesbureaus. De daling van de mediakosten is het grootst bij de publieke omroepen. Ook de commerciële omroep RTL 4 laat de prijzen op de zender flink zakken. Bovendien zullen de kosten naar verwachting verder dalen door toenemende concurrentie en de komst van Net 5.

De kosten voor tv-reclame mogen dan wel gedaald zijn, de bestedingen zijn fors toegenomen. Marktonderzoeker Het Media Instituut becijferde twee weken geleden dat in de eerste vijf maanden van dit jaar bijna 950 miljoen gulden aan tv-reclame is uitgegeven, 13 procent meer dan een jaar eerder. Voor een radiocommercial moest in 1998 8 procent meer worden betaald in vergelijking met het jaar ervoor. Vooral Veronica en Radio 10 Gold schroefden hun prijzen volgens de Media Inflatie Barometer flink op. De publieke omroepen verlaagden de prijzen daarentegen licht. Bij de dagbladen valt de tariefverhoging van NRC Handelsblad volgens het onderzoek op. Sinds 1991 is adverteren in dat medium 40 procent in prijs gestegen terwijl het gemiddelde op 14 procent lag. Een krantenadvertentie kostte in 1998 7 procent meer dan een jaar eerder, maar het bereik bleef gelijk. De verwachting is dat de tarieven dit jaar iets verder klimmen. (ANP)