Zonder afspraak

Ook een kapper moet een concept voeren in de manier waarop de salon wordt gerund. Niet dat elke ondernemer daar bewust mee bezig is, vaak niet tenminste. Veelal ontstaat zoiets onbewust. En niet zonder succes. Laten we wel wezen, 60 gulden voor een halfuur knippen, inclusief hoofdmassage en therapie, is een uurloon waar menig vakman z'n vingers bij aflikt. Als de kapsalon voldoende status heeft, is menig klant kennelijk bereid diep in de buidel te tasten.

Zo niet bij de herenkapper die ik frequenteer. Een gewone jongen in een gewone straat in Amsterdam. Normale prijs, geen flauwekul. Sterker nog, ik vond dat hij het erg goed voor elkaar had. Geen afspraak, gewoon binnenlopen, één prijs (nog geen dertig piek) en een leuke lullepot over het uitgaansleven van Amsterdam gedurende de maximaal elf minuten dat schaar en tondeuse afrekenen met overdadige haargroei.

Briljant concept dus. Als je op een ochtend pardoes genoeg hebt van die nekharen, loop je bij Richard binnen en je weet meteen waar je aan toe bent: twee, drie, maximaal vier wachtenden en daarmee dus binnen een uur geknipt en geschoren. Zonder afspraak. Is een uur niet wat veel? Wel, door de koffie en de leestafel met bladen die je normaal thuis niet leest, is dat te doen. Het concept is eenvoudig en het succes is groot – wanneer je ook komt, de zaak zit vol.

Afgelopen zaterdag was het ineens anders. Niet alleen zaten er drie wachtenden, ook werd mij bij binnenkomst te verstaan gegeven dat er nog drie in de rij zaten. Maar die waren er even uit om weet ik welke boodschap. Plots een verdubbeling van de wachtrij, en deels virtueel. O zeker, Richard is eerlijk, dus ze zullen zeker vóór mij binnen zijn geweest, of op z'n minst hebben gebeld.

Navraag leerde dat hij erover had nagedacht. Dat is nieuwe service, je kunt toch beter de stad inlopen dan hier de leesportefeuille lezen. Op het eerste gezicht niets tegenin te brengen.

Echter, deze goedbedoelende ondernemer heeft niet in de gaten dat hij hiermee zijn briljante concept te gronde richt. Dit is de eerste stap op weg naar een geheel ander type kapsalon, een met vooraf een afspraak maken – zo nodig twee weken van tevoren – met alle gevolgen voor zijn klanten. Niet iedereen trekt bij de spiegel zijn agenda. Maar ook gevolgen voor hemzelf: de vele onderbrekingen om afspraken te maken en te wijzigen, de vele no shows...

Ik heb geprobeerd Richard van zijn misstap te overtuigen. Het is niet gelukt. Ik had dan ook maar elf minuten, en hij moest zijn verhaal ook nog kwijt. Bovendien was het tegen dovemansoren – hij verleende meer service dan vroeger, dus het was goed. Ik blijf voorlopig naar Richard gaan, maar vooral om te kijken hoe het gaat.

    • Peter de Bruin