En dan stort het decor in elkaar

Vervaarlijk grijnzend komt de toerist uit het dak van het ontplofte wc-huisje kruipen. Zijn nette sportkleding zit onder het bloed, zijn ogen staan op waanzin. Naast het wrak van zijn Peugeotbusje staat zijn vrouw dood te bloeden met een stang in haar maag. Door de vondst van een lijk en een koffertje met geld is hun rustige picknick-middag in het bos ontaard in een orgie van lage hebzucht, wilde achtervolgingen en kleurrijke moorden.

Op de openingsavond van het zomerfestival De Boulevard in 's-Hertogenbosch, speelt Vis à Vis het slapstick-toneelstuk Picnic. Bezoekers van het door enorme nepbomen gedomineerde openluchttheater, moeten kiezen uit twee ingangen. Wie de rechteringang neemt, krijgt bovenstaand picknick-drama te zien. Wie linksaf slaat, ziet wat er tijdens dat toneelstuk achter de schermen gebeurt. Geënsceneerd weliswaar, want ook dit is een toneelstuk. In de pauze wordt er van helft gewisseld.

Het idee van de twee synchroon gespeelde stukken is mooi gevonden. Het is leuk om rechts een truc te zien, die links, achter de schermen, wordt uitgevoerd. Vooral als je bedenkt dat er tussen de twee tonelen in ook nog ècht achter de schermen wordt gezwoegd door een legertje onzichtbare technici.

In Picnic wordt nauwelijks gesproken, de vele grappen zijn non-verbaal en zeer fysiek. Net als de verwante groep Alex d'Electrique, moet Vis à Vis het vooral hebben van het decor, dat vol zit met even vernuftige als lullige trucs, zoals een zichzelf inklappende tent, een afwasmachine die bestaat uit drie op een schijf gemonteerde afwasborstels, en een wc-huisje dat na ontploffing in een handomdraai weer in elkaar kan worden gezet.

In het linkerstuk, achter de schermen, zit veel acrobatiek. De verveeld rondhangende technici vangen handig vallende ladders op en buitelen behendig over de steigers heen. Het slotakkoord is prachtig: een strijkijzer brandt door een strijkplank heen en zet daarmee een kettingreactie in werking, waarbij het hele decor als een dominospel in elkaar stort.

Omdat de nadruk op de special effects ligt, hebben de acteurs het niet makkelijk. Ze moeten vooral de trucs precies op tijd uitvoeren. Verder moeten ze tegelijkertijd in twee toneelstukken spelen, wat het uiterste van hun timing en conditie vergt. Het acteren schiet er zo nu en dan een beetje bij in. Er wordt met grote gebaren gespeeld, om nog een beetje boven het geweld uit te komen.

Soms zie je de spelers duidelijk tijd rekken, omdat op de andere helft een scène nog niet is afgerond. De rechterhelft, het picknick-drama, is hilarisch genoeg, zodat de gaten niet opvallen. Maar in de linkerhelft, achter de schermen, zitten storende dode momenten. Het idee van de twee tegelijk gespeelde toneelstukken is echter zo leuk, en de technische uitvoering zo moeilijk, dat je de spelers van Vis à Vis graag deze slordigheden vergeeft.

Voorstelling: Picnic van Vis à Vis. Regie: George Isherwood. Spel: Arjen Anker, Dorien Folkers, Gerold Guthman e.a. Decor: Jan Willem van der Schoot, Bert van der Sluijs. Gezien: 6/8 Theaterfestival de Boulevard 's-Hertogenbosch. Aldaar t/m 15/8. Van 23/8 t/m 27/8 te zien op Festival Zomaar Apeldoorn. Inl. (073) 690 09 99.