De zomer heeft niet alleen zijn eigen hits, maar ...

De zomer heeft niet alleen zijn eigen hits, maar is ook het meest bezongen seizoen in de popmuziek.

Hitgolf 7: kusten en strand.

Nederland heeft prachtige stranden, maar vreemd genoeg worden ze zelden bezongen. De Havenzangers hadden in 1977 een hit met `Aan het strand stil en verlaten', maar dit is geen ode aan het strand of het zomerse strandleven. Het is een afscheidslied van een zeeman die zijn geliefde voor de mogelijke verkeerde afloop van zijn komende vaart waarschuwt met de woorden ,,Want de zee ligt vol met mijnen en die dingen zie je niet.''

Misschien is strand in Nederland zo overvloedig aanwezig, dat het een te gewoon onderwerp voor een zomerhit is. Wie zijn lied alleen `Strand' noemt, hoeft in ieder geval niet te rekenen op een hit. Dit ondervond De Neus - ook al niet een hitgevoelige naam voor een popgroep - met hun `Strand' dat in juni 1984 niet verder kwam dan de tipparade.

Spaanse kusten zijn wegens de zekerheid van zonneschijn populairder dan het Nederlandse strand, ook in de hitlijsten. Al in 1968, de begindagen van het massatoerisme naar de Spaanse stranden, had Digno Garcia een zomerhit met `Costa Brava'. Zeven jaar later had de Zangeres zonder naam een hitje met `'t Was aan de Costa del Sol'. In 1982 bezong Fantastique met succes de `Costa Blanca', een jaar later gevolgd door de grootste Spaans-strandhit: toen haalde het two-hits-wonder Righeira de tweede plaats met het synthesizerpopnummer `Vamos a la playa'.

Maar de zekerste manier voor het halen van zomerhit is het coveren van `Under The Boardwalk' van de Amerikaansze zangroep The Drifters. Hollywood-acteur Bruce Willis haalde met zijn uitvoering van dit nummer in de zomer van 1987 de zevende plaats van de Top 40. Vijf jaar eerder bereikte de Tom Tom Club, de groep van Talking-Heads-bassiste Tina Weymouth, er zelfs de vijfde plaats mee.

Toch vallen beide uitvoeringen in het niet bij het origineel dat in Nederland nooit een hit werd. Over de opnamen van dit nummer uit 1964 doen verschillende verhalen de ronde. Volgens sommige bronnen maakten The Drifters de opname een dag nadat hun leadzanger Rudy Lewis was overleden. Maar de Belgische popmuziekonderzoeker Arnold Rypens vertelt in de tweede uitgave van zijn boek The Originals een nog dramatischer verhaal over dit nummer. ,,Tijdens de opname kreeg Rudy Lewis een hartaanval en stierf ter plekke'', schrijft hij. ,,Aangezien de studiotijd niet op was en er toch niemand aan dat lijk mocht komen zolang de doodsoorzaak niet officieel was vastgesteld, werkten de overige Drifters de opname gewoon af, met hun makker in een hoek van de studio `under a blanket'.''

Dit `under a blanket' is een verwijzing naar `on a blanket' waar de ik-figuur in het eerste couplet van `Under The Boardwalk' over zingt: ,,O, when the sun beats down and melts the tar upon the roof / And your shoes get so hot, you wish your tired feet were fireproof / Under the boardwalk, down by the sea / On a blanket with my baby is where I'll be.''

`Under the boardwalk' is het strandnummer bij uitstek geworden. De kalme muziek, met bas, ratel, belletjes, gitaar en violen, geven de zorgeloze loomheid van een hete zomerse dag weer. Nog knapper is de tekst die in twee ultrakorte coupletten bijna alle kenmerken – de hitte, het brandende zand, de geuren en geluiden – van een zomerse New-Yorkse stranddag geven. ,,From a park nearby the happy sound of a carrousel / You can almost taste the hot dogs and french fries they sell'', luidt het tweede couplet dat onmiddellijk het strand van Coney Island met zijn kilometerslange verhoogde houten promenade en zijn naburige kermisattracties in herinnering roept.

Maar de sleutelzin van `Under The Boardwalk' staat in het refrein: ,,Under the boardwalk, people walking above / Under the boardwalk, we'll be making love.'' Seks en strand – dat is het geheim van de zomerstrandhit. Twee jaar geleden haalde de Nederlandse groep T-spoon een grote zomerhit met het onverbloemde `Sex On The Beach'. Misschien ligt het aan de vooruitgang die mensen minder beschroomd over seks doet praten of misschien komt het eenvoudig doordat Nederland nauwelijks `boardwalks' kent. In ieder geval is `Sex on the beach' een openhartige maar stupide variant op `Under the boardwalk'.

,,I wanna have sex on the beach', zingt een geitig meisjeskoor tot vervelens toe op een elektronisch gefabriceerd reggae-melodietje. Nog erger is de mannenstem die, onderbroken door veel `dinga-lings', zingt dat hij met Cindy em Eden `the wild thing will do'.

,,A kiwi on the left a kiwi on the right, come and give me love all through the night'', zingt hij op een manier die elke lust in seks doet verdwijnen.

    • Bernard Hulsman