Brussel deels eens met kartel Nedlloyd

De Europese Commissie gaat akkoord met nieuwe prijsafspraken over wegvervoer van het zogeheten TACA-kartel, waartoe ook de containeractiviteiten van P&O Nedlloyd behoren. De Commissie zet het onderzoek naar onderlinge prijsafspraken voor vervoer over zee echter voort.

De Trans-Atlantic Conference Agreement (TACA), waar zo'n veertien containerrederijen aan deelnemen, werd in 1994 verboden. Toch bleven de TACA-partners doorgaan met het maken van prijs- en vervoersafspraken. In 1996 gaf eurocommissaris Van Miert hen – vergeefs – een laatste waarschuwing.

Hij legde daarom in september vorig jaar hoge boetes op voor de voortzetting van het kartel. In totaal ging het om een bedrag van 273 miljoen euro (603,3 miljoen gulden). P&O Nedlloyd is aangeslagen voor 41,26 miljoen euro (91 miljoen gulden). Daarvan moet Nedlloyd de helft, 20,63 miljoen euro (45,5 miljoen gulden), betalen als eigenaar van 50 procent in P&O Nedlloyd. De rederij ging met de andere TACA-partners in beroep bij het Europese Hof van Justitie in Luxemburg. Inmiddels hebben wel alle rederijen een bankgarantie moeten afgeven, voor het geval het Hof de uitspraak van Van Miert bevestigt.

In de tussentijd legde het kartel een nieuwe overeenkomst voor aan Van Miert. Deze gaat nu akkoord met de afspraken voor het wegvervoer. Daarbij beloven de TACA-partijen dat zij bij containervervoer van haven naar eindbestemming niet beneden de kostprijs zullen werken. (ANP)