Volvo neemt truckconcern Scania over

De Zweedse vrachtwagenfabrikant Volvo heeft zijn langdurige pogingen concurrent Scania in zijn greep te krijgen met succes afgerond. Volvo maakte vandaag een akkoord bekend met Investor, de investerings- maatschappij van de machtige Zweedse familie Wallenberg, over de koop van haar controlerende belang in Scania.

Met de overname wordt Volvo na DaimlerChrysler de grootste producent van zware vrachtwagens ter wereld. In Europa wordt de nieuwe combinatie de grootste met een marktaandeel van 31 procent. Volvo en Scania waren vorig jaar samen goed voor een omzet van 40 miljard gulden. De beide bedrijven produceerden 128.833 vrachtwagens en 14.317 bussen.

De aankoop levert Volvo een kapitaalsbelang op van 49,3 procent en 69,6 procent van het stemrecht in Scania op. Volvo doet in oktober een openbaar bod op de overige aandelen Scania. Volvo biedt de aandeelhouders hetzelfde bedrag als het betaald heeft aan de familie Wallenberg, 115 Zweedse kronen (29 gulden) per aandeel. Investor had eerder gezegd ten minste 350 kronen per aandeel te willen hebben. Voor alle aandelen Scania zal Volvo uiteindelijk 15,2 miljard gulden moeten neertellen.

Scania wordt een zelfstandig onderdeel van het Volvo-concern, met behoud van de eigen merknaam en distributiekanalen. De directeur van Scania, Leif Östling, die zich tot voor kort met hand en tand tegen de overname verzette, wordt lid van Volvo's raad van bestuur.

In januari, voordat Volvo zijn personenautodivisie voor 12,5 miljard gulden aan Ford had verkocht, begon Volvo aandelen Scania te kopen. Daarna heeft Volvo maandenlang tevergeefs geprobeerd om Scania over te nemen. In mei had Volvo al 13 procent van de aandelen Scania in handen. Scania protesteerde hevig tegen wat het toen een `onethische, vijandige aandelenaankoop' noemde. Ook Investor, dat een controlerend belang in Scania had, verzette zich tegen de overname. De familie Wallenberg had meer interesse in samenwerking met Fiat of DaimlerChrysler. ,,Wij zien een overname van Scania door Volvo dan ook als een schadelijke en zeer ongelukkig voor beide bedrijven'', zei voorzitter M. Wallenberg van Investor in april op de aandeelhoudersvergadering van Scania. Vanmorgen zei hij alle vertrouwen te hebben in de overname.

Volvo verwacht dat de overname van Scania een kostenbesparing van 1 tot 1,5 miljard gulden per jaar kan opleveren. Het is onduidelijk of de werkgelegenheid wordt aangetast. Scania schetste in mei nog een doemscenario waarin de overname 15.000 van de 23.500 banen zou kosten.