Groei bij Unilever door herstel Azië

Levensmiddelenconcern Unilever heeft het afgelopen kwartaal onder meer geprofiteerd van de opleving in Azië, van reorganisaties in Noord-Amerika en van een toegenomen vraag naar deodorants. Daardoor zijn de cijfers van de maker van Magnum-ijsjes, Omo-waspoeder en Dove-zeep veel beter dan in het matige eerste kwartaal van dit jaar. Problemen zijn er nog in Oost-Europa en Latijns Amerika.

De nettowinst van de Nederlands-Britse multinational nam met 2 procent toe tot 1,49 miljard gulden. De omzet, zonder valuta-effecten mee te nemen, steeg met 3 procent tot 23,5 miljard gulden. Ook de volumegroei was volgens een woordvoerder positief. ,,Maar we hebben de doelstelling van 4 procent niet gehaald.''

Voor het huidige halfjaar verwacht Unilever ,,nagenoeg onveranderde economische omstandigheden''. Daardoor moet de omzet dit halfjaar ten minste 3 procent kunnen groeien. Ook zullen de marges verder verbeteren. Wel zijn de effecten van de millennium-overgang moeilijk te voorspellen. In het algemeen verwachten producenten een extra vraag in het vierde kwartaal, omdat bedrijven voorraden willen aanleggen, en vervolgens een vertraging van de groei begin 2000.

In Azië, dat eind 1997 werd getroffen door een financiële crisis, zijn de economieën zich aan het herstellen. Het bedrijfsresultaat in de regio steeg daardoor met 56 procent.

In Noord-Amerika plukt het concern de vruchten van grote reorganisaties in het afgelopen jaar en steeg het resultaat met 48 procent.

In Europa, waar bijna de helft van de omzet en ruim de helft van de winst wordt behaald, daalde de omzet door de crisis in Rusland en de invloed daarvan in de rest van Oost-Europa. Dat trof vooral de afzet van margarine en thee. Wasmiddelen en deodorants van Dove, Axe en Lynx deden het goed.

Latijns Amerika is nog niet hersteld van de crisis in het eerste kwartaal, toen Brazilië zijn munt devalueerde. Zonder valuta-effecten steeg de kwartaalwinst nog met 21 procent. Maar tegen de actuele omrekenkoersen daalde de winst over het eerste halfjaar met 13 procent.

De winstmarge, het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet, is het afgelopen kwartaal verbeterd van 9,3 tot 10,5 procent. Door de uitkering aan de aandeelhouders van een superdividend van 14 miljard gulden in mei, die gepaard ging met een soort `inkoop van eigen aandelen', is de winst per aandeel sterker gestegen dan de nettowinst: met 6 procent van 1,30 gulden tot 1,37 gulden.