Microsoft en AOL voeren software-oorlog

AOL en Microsoft zijn in fel gevecht gewikkeld over het gebruik van software om direct berichten te versturen via internet. AOL ziet Microsoft als indringer.

Softwareproducent Microsoft en on-linegigant AOL (America On-Line) voeren een oorlog over software om berichten te versturen via internet. De bedrijven blokkeren elkaars programma's. Gebruik van deze software, of `instant messaging', is een technologie die de gebruiker in staat stelt korte e-mails direct te ontvangen, ook als die met een andere activiteit op de pc bezig is. Ook kan een gebruiker zien welke vrienden of bekenden on-line zijn of zich aanmelden. In het venster dat op het beeldscherm verschijnt zijn ook advertenties te zien.

Microsoft en AOL hebben allebei een dergelijke technologie ontwikkeld maar ze willen die exclusief houden. Na het succes van AOL met zijn programmatuur (Instant Messenger) besloot Microsoft ook iets dergelijks te ontwikkelen – MSN Messenger – en kondigde het bedrijf triomfantelijk aan dat ook de AOL-abonnees bereikbaar waren. AOL blokkeerde echter de gebruikers van MSN Messenger. Het kat-en-muis-spel tussen de twee bedrijven duurt nu al anderhalve week waarbij de bedrijven elkaar telkens aftroeven.

AOL is de oudste uitvinder van deze lucratieve toepassing. Volgens analisten zijn de advertentie-inkomsten voor het bedrijf aanzienlijk. Aanvankelijk konden alleen AOL-abonnees de toepassing gebruiken. Inmiddels is het vrij verkrijgbaar en zijn er volgens AOL al miljoenen downloads geweest. Microsoft besloot ook een graantje mee te pikken en ontwikkelde een soortgelijke toepassing, die op de schouders staat van de AOL-toepassing. Alleen gebruikers die zowel de AOL-toepassing voor instant e-mail als die van Microsoft hebben geïnstalleerd kunnen alle gebruikers bereiken.

AOL beschouwt Microsoft als een indringer en verwijt het bedrijf ,,ongeautoriseerde toegang tot ons systeem en onze infrastructuur''. Microsoft stelt dat zijn consumenten erom vragen en open standaarden willen. Voor AOL is Microsoft niet de enige tegenstander in het gevecht. Yahoo en Prodigy hebben ook instant e-mail ontwikkeld en tegen die bedrijven heeft AOL ook een blokkade opgezet.

Microsoft, dat met Windows altijd wordt gezien als de kampioen van een exclusieve standaard, zegt nu een open standaard te willen bevorderen. Het heeft een ouderwets pr-offensief ontketend en AOL in de verdediging gedrongen. Een brief, medeondertekend door Microsoftpartners AT&T, Infoseek en Excite@Home, roept AOL op mee te werken aan een compromis. ,,Microsoft een open standaard bevorderen? Onzin'', zegt analist David Card van Jupiter Communications. ,,Er is helemaal geen standaard.''