Begaafde leerlingen

Tientallen ouders van begaafde kinderen ruzieën jaarlijks met de school omdat die weigert hun kind een klas te laten overslaan. Vorige week diende zelfs een kort geding dat de ouders van de hoogbegaafde Frédérique (5) tegen een school hadden aangespannen. Veel scholen voelen niets voor `versnelling' omdat kinderen hiervoor sociaal-emotioneel niet rijp zouden zijn. Een zwak argument, oordelen deskundigen.

Volgens ontwikkelingspsycholoog Drent uit Nijmegen kunnen scholen hun weigering om een kind te `versnellen' niet onderbouwen. ,,Er zijn geen adequate tests voorhanden zijn die sociaal-emotionele ontwikkeling kunnen meten.''

Zijn collega F. Mönk, van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek, noemt de inschattingen van onderwijzers ,,nattevingerwerk''. ,,Nu denken ze vaak dat er schade ontstaat als een kind een klas overslaat, maar de vraag is nu juist welke schade er ontstaat als een kind niet versnelt.''

Drent vindt het gek dat het sociaal-emotionele aspect geen rol speelt als een kind moet blijven zitten. ,,Op jonge leeftijd verschillen kinderen op dat vlak al zeer. Uit onderzoek blijkt dat 55 procent van de hoogbegaafde kinderen die zijn onderkend een klas overslaan. Dan is het toch vreemd dat nog zoveel ouders tegen dergelijke problemen aanlopen.'' (ANP)