Integratie leiding KLM-Northwest lukt niet

Een volledige integratie van het management van de KLM en haar Amerikaanse partner Northwest zoals dat nu met Alitalia is geregeld, komt niet van de grond. Dat maakte president-directeur L. van Wijk gisteren bekend tijdens de aandeelhoudersvergadering in Amsterdam.

Van Wijk beantwoordde vragen over het belang en de beperkingen van de allianties, die een vergaande kostenbesparing en uitbreiding van marktaandeel moeten opleveren. Een van de problemen, zo bevestigde hij, is het werken met ,,twee kapiteins op één schip''. ,,Dat hebben we nu met Alitalia weten te voorkomen door een geïntegreerd management. Maar Northwest, dat een ander continent en een andere thuismarkt bedient, is nog niet zover. We hebben recent besloten dat van een volledige integratie van onze vrachtactiviteiten geen sprake meer kan zijn.'' Van de samenwerking in de luchtvracht werd door de KLM juist veel verwacht, maar Northwest heeft hier een veel sterkere positie, vooral in het vervoer naar het Verre Oosten.

Van Wijk maakte ook bekend dat de KLM het millenniumprobleem intern vrijwel onder de knie heeft, maar onzeker is of alle bestemmingen tijdens de eeuwisseling kunnen worden bereikt.

,,Alle vitale en essentiële KLM-systemen zijn per oktober millenniumbestendig. Maar er zijn partijen in onze wereld die zich minder goed hebben voorbereid, dus hebben we een uitgebreide continuïteitsplanning opgesteld. Hopelijk hebben we die niet nodig. De veiligheid van de dienstuitvoering tijdens de eeuwwisseling zal niet ter discussie staan'', verzekerde Van Wijk.

Maar ,,de volledige uitvoering van de dienstregeling kan op dit moment nog niet worden gegarandeerd.''