Afbouw van Fords wordt uitbesteed

Ford, na General Motors de grootste autoproducent ter wereld, gaat belangrijke delen van zijn eindassemblage uitbesteden. Dat kan betekenen dat het bedrijf zich geleidelijk gaat terugtrekken uit de eindassemblage als kernactiviteit, aldus de Financial Times vanmorgen.

De Britse zakenkrant schrijft dat het door de nieuwe topman Jacques Nasser ontwikkelde concept ertoe leidt dat leveranciers van productieapparatuur en -uitrusting de assemblage van Fords overnemen. Dit staat voor het eerst te gebeuren in een nieuwe Fordfabriek die voor 1,3 miljard dollar wordt neergezet in het Noordoost-Braziliaanse Bahia. Nasser, sinds acht maanden bestuursvoorzitter, zou dit project beschouwen als hét model voor Fords toekomst. Leveranciers van productieuitrusting, waaronder de Italiaanse Fiat-dochter Comau, worden naar verwachting verantwoordelijk voor de carrosserie-assemblage in Bahia waar 250.000 auto's per jaar zullen worden gemaakt. ,,Ford in Bahia is het model voor het Ford van de toekomst'', aldus een toeleverancier. Een woordvoerder van Ford: ,,Wij willen verscheidene fabricagetechnieken uitproberen in Bahia.''

Het initiatief van Ford volgt op soortgelijke experimenten bij Volkswagen en DaimlerChrysler. Het afgelopen decennium hebben autoproducenten in toenemende mate de toelevering van subsystemen – van motoren en ophanging tot autointerieurs – uitbesteed. Uitbesteding van de eindassemblage verliep tot nu toe moeizaam door tegenstand van vakbonden en rigide arbeidsovereenkomsten. Dat kunnen ook in de toekomst barrières blijven, met name in de VS. Maar met een succesvol experiment in het Braziliaanse Bahia hoopt Ford, volgens de Financial Times, ook werknemers en bonden elders in wereld te overtuigen.

,,Als alles naar wens verloopt, zal de productie van auto's een afnemend deel van Fords activiteiten worden'', aldus een toeleverancier. ,,Ontwerp, merkpromotie, verkoop en dienstverlening worden belangrijker.''