Overslag Rotterdamse haven daalt 3,7 procent

In de eerste zes maanden van dit jaar is in de Rotterdamse haven 151,6 miljoen ton goederen overgeslagen, 3,7 procent minder dan in het eerste halfjaar van 1998. De daling is grotendeels te wijten aan de verminderde aanvoer van ertsen, die 15,4 miljoen ton bedroeg tegen 21,5 miljoen ton in het eerste halfjaar van 1998. Het totaal van de andere goederenstromen bleef vrijwel stabiel. Dit heeft het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam vandaag bekendgemaakt.

Tegenover de gedaalde aanvoer van ertsen – wegens de toevloed op de Europese markt van goedkoop staal uit het Verre Oosten en Rusland – staat de groei van de containeroverslag van 4,7 procent in gewicht en 3,4 procent in TEU (de rekeneenheid voor een 20-voetscontainer). De groei bij het containervervoer is belangrijk lager dan in 1998, toen de overslag in gewicht met 5,2 procent en in aantallen met bijna 10 procent toenam. Een groot aantal containers ging in 1998 vanuit Rotterdam leeg terug naar de thuishavens in Azië.

Het aantal lege containers nam het eerste halfjaar af met 1,1 procent tot 14,5 procent, volgens het Havenbedrijf een duidelijk gevolg van het economisch herstel in Azië. De vraag in China, Maleisië en Thailand trekt aan, wat in Rotterdam leidde tot een stijging van 6,2 procent in de afvoer van containers (tegen 1 procent groei in heel 1998). De aanvoer van containerlading steeg met 2,9 procent. Opvallend is de ruime verdubbeling van het aantal overgeslagen lichtgewicht 45-voetscontainers (van 15.000 naar 32.000) die vooral in het zogeheten short sea-vervoer (onder andere naar Engeland) worden ingezet.

De totale goederenafvoer vanuit Rotterdam steeg het eerste halfjaar met 6 procent tot 33,8 miljoen ton, terwijl de aanvoer met 6,2 procent daalde tot 117,7 miljoen ton. De overslag van agribulk (granen en veevoeders) steeg explosief met 24,1 procent tot 6,7 miljoen ton, mede als gevolg van een nieuw pakket tapioca bij EBS (European Bulk Services) dat voorheen via Gent en Amsterdam werd ingevoerd. Ook de kolenoverslag (groei 7,9 procent tot 11,4 miljoen ton) nam toe wegens de verminderde kolenproductie in Duitsland. De goedkope geïmporteerde kolen worden door Duitse energiecentrales gebruikt.

De afvoer van schroot, onder meer naar Turkije, steeg (met 8,8 procent), onder meer als gevolg van een nieuwe terminal van Newco Metal Recycling dat Vlissingen voor de Botlek verruilde wegens de goede bereikbaarheid voor de binnenvaart. Het Rotterdamse Havenbedrijf verwacht dat de sterk gedaalde aanvoer van ertsen – 6 miljoen ton minder dan het record van 21,5 miljoen ton in het eerste halfjaar van 1998 – later dit jaar wegens grotere productie van de Europese autofabrieken weer zal aantrekken.

Door de lage prijzen en de zachte winter waren de opslagtanks voor ruwe olie en olieproducten in Rotterdam volgens het Havenbedrijf `zelden zo vol' als in het eerste halfjaar. De gemiddelde bezettingsgraad lag bij Van Ommeren en Pakhoed (die onlangs fuseerden tot Vopak) tegen de 90 procent. De overslag van ruwe olie (48,7 miljoen ton) en olieproducten (9,4 miljoen ton) bleef redelijk stabiel. Uitzondering is de forse toename van ruwe-olieafvoer ( met 201,0 procent). Dit kwam door een grote levering aan Spanje.

De daling in het overig nat massagoed (min 6,3 procent) is hoofdzakelijk te wijten aan het slechte eerste kwartaal in de chemische industrie, die zich nu lijkt te herstellen. Het Amerikaanse Lyondell kondigde vorige maand de bouw van een butanediolfabriek aan met een capaciteit van 125.000 ton per jaar. Dit bedrijf met honderd arbeidsplaatsen komt naast de propyleenoxidefabriek van Lyondell in de Botlek die vanaf 2001 de grondstoffen gaat leveren. Op het terrein van ICI gaat het Nederlandse Quest een fabriek voor geur- en smaakstoffen bouwen.