Maersk koopt voor 1,7 miljard Sea-Land

Maersk, de grootste containerrederij ter wereld, neemt de internationale tak van de Amerikaanse containerrederij Sea-Land Services over. Maersk betaalt 800 miljoen dollar (1,7 miljard gulden) voor Sea-Land, dat 70 containerschepen en 200.000 containers en belangen in diverse containerterminals bezit. De moedermaatschappijen van Maersk en Sea-Land, resp. de A.P. Moller Group in Kopenhagen en CSX Corporation in Washington, hebben dit gisteren in de Verenigde Staten bekendgemaakt.

Maersk en Sea-Land, die al jaren nauw samenwerken, zijn verreweg de grootste klanten van het Rotterdamse containeroverslagbedrijf Europe Combined Terminals (ECT). Omdat met de afwikkeling van de overname van Sea-Land door Maersk nog circa vier maanden gemoeid zal zijn, is er alle tijd om te bestuderen welke consequenties dat voor ECT zal hebben, aldus ECT-woordvoerder J. Dekkers vanochtend in een reactie.

ECT heeft met Sea-Land een twintig jaar durend contract over de overslag van Sea-Land containers op de zgn. Delta-terminal op de Maasvlakte. Precies naast deze terminal krijgt Maersk eveneens een terminal, zo werd vorig jaar na langdurige onderhandelingen besloten.

,,Dat is uiteraard een belangrijk gegeven voor verdere optimalisering van de afhandeling van containers van de nieuwe onderneming'', aldus Dekkers.

De containerdiensten van Maersk en Sea-Land worden samengevoegd in een nieuwe onderneming die Maersk-SeaLand zal heten. Ib. Kruse van A.P. Moller kondigde aan dat bedrijfsvoering en management volledig zullen worden geïntegreerd, gebruikmakend van het beste dat beide ondernemingen te bieden hebben.

CSX Corporation (omzet in 1998 bijna 10 miljard dollar) dat o.a. spoorwegen in het oosten van de Verenigde Staten exploiteert, werd in 1986 eigenaar van Sea-Land.

Het bedrijf behoudt zijn nationale containerdiensten in de Verenigde Staten. A.P. Moller, nog steeds een familiebedrijf met hoofdzetel in Kopenhagen, is met 40.000 werknemers, 150 schepen en 320 kantoren in honderd landen een van de grootste scheepvaartconcerns ter wereld.

Door de overname van Sea-Land containerdiensten loopt Maersk sterk uit op concurrent P&O Nedlloyd. De nieuwe combinatie wordt qua scheepscapaciteit drie keer zo groot als de Brits-Nederlandse containerrederij.