`Dodenweg' bij Harlingen pas over tien jaar breder

De `dodenweg' wordt de N31 tussen Harlingen en Zurich genoemd. In vijf jaar vielen op het negen kilometerlange weggedeelte tussen Harlingen en de Afsluitdijk achttien doden. Na het ongeluk op woensdag, waarbij twee vrouwen en hun kinderen van 6 jaar, 1 jaar en twee maanden oud overleden, is de discussie over verdubbeling opnieuw geopend.

Volgens politiewoordvoerder Harry Oenema schampte de auto een tegemoetkomende vrachtwagen. De vrouw verloor de macht over het stuur en reed frontaal tegen een tweede vrachtwagen. ,,Hoe tragisch ook, het was een menselijke fout, het lag niet aan de weg.'' Daar denkt burgemeester Chris Arlman van Harlingen anders over, hij dringt regelmatig bij Rijkswaterstaat aan op verdubbeling van ,,dit vervelende stukje weg''. ,,Het weggedeelte sluit aan weerszijden aan op vierbaanswegen. Automobilisten komen met grote snelheid het smalle gedeelte oprijden, dat is gevaarlijk.''

Volgens de burgemeester staat de N31 al jaren ter discussie. ,,Twintig jaar geleden werd er gewerkt aan de verdubbeling van de gehele A31, alleen dit stuk is overgeslagen.'' De tweebaansweg loopt dwars door de bebouwing van Harlingen en er zit een brug in het traject. ,,Het is een duur stukje om te verdubbelen.''

Vorig jaar werden kreeg Noord-Nederland met het Langman-akkoord enige miljarden gulden ter beschikking voor grote werken binnen de provincie om de ,,economische achterstand'' van het noorden in te halen. De drie noordelijke provinciale besturen stelden naar aanleiding daarvan prioriteiten vast in het rapport `Kompas van het Noorden'. ,,Maar de N31 werd niet als economische prioriteit vermeld'', zegt de burgemeester. De aanpassing van de weg, die ongeveer 175 miljoen zal kosten, is gepland voor de periode 2011-2015.

Woordvoerder Henk Nauta van Rijkswaterstaat Noord-Nederland bevestigt dat verdubbeling van de weg er de eerste tien jaar niet inzit. ,,Er rijden nu 11.000 voertuigen per etmaal over de weg. Pas als het er tweemaal zo druk wordt, kan het aangemerkt worden als snelweg en is verdubbeling noodzakelijk.'' Tot die tijd alleen ,,kleinschalige aanpassingen''.

De afgelopen twee jaar is een inhaalverbod ingesteld, geldt er een snelheidsbeperking, zijn de bermen verhard en is er uitgebreide radarcontrole. Volgens Sipke van der Meulen van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid is dit onvoldoende. ,,De A31 is geen aansluitende autosnelweg. De ontbrekende schakel is een levensgevaarlijk gat in de weg.''