De virtuele Renault

Robert Tak, directeur Renault Amsterdam: ,,Je kunt al een proefrit per e-mail afspreken, straks hebben we een verkoopprogramma waarmee je zelf je hele auto kunt samenstellen – model, kleur, accessoires – en de bestelling gewoon mailen.''

Patrick Hoebers, sales manager: ,,In 2001 of 2002 gaat de wet veranderen en kan iedereen auto's verkopen. De Makro of de Bijenkorf kan auto's van de fabrikant kopen, tegen dezelfde prijs die de dealer betaalt, en rechtstreeks doorverkopen.''

Robert: ,,Met de euro wordt het nóg makkelijker. Maar wat krijg je dan voor service?''

Patrick: ,,Wij gaan juist méér service bieden, bijvoorbeeld door op veel plaatsen losse drive-in service units op te zetten.''

Robert: ,,Of dat het einde van de autoshowroom zal betekenen, of het einde van de autoverkoper? Tja, een rapport voorspelde laatst dat eenderde van de Nederlandse dealervestigingen in de komende vijf jaar zal moeten sluiten. Toch komt er nog altijd een stukje emotie bij kijken, je wilt die auto toch ook zien en voelen en een ritje maken. We zijn in ieder geval net met nieuwbouw bezig, tegenover de Arena.''

Patrick: ,,Het moet gezellig zijn. Het Ikea-effect: lekkere koffie, een business-corner met fax en telefoon, iets voor de kinderen. In het nieuwe gebouw komt ook een boutique, met de hele kledinglijn van Renault. Truien, jacks, sportbroeken, bodywarmers, noem maar op. We hebben ook speelgoed, wist je dat niet? Trapauto's, emmertjes en schepjes, complete racebanen. Je kan niet vroeg genoeg beginnen.''

Robert: ,,Kinderen hebben tegenwoordig ook een stem in de keuze van de auto. Komt het hele gezin en vragen ze: `Vind je deze leuker, of de vorige?' Je merkt aan de mensen dat ze door de kinderen meer aan veiligheid denken. Vroeger maakten ze zich zorgen om het brandstofgebruik, nu is het veiligheid. De Mégane heeft ook standaard zij-airbags.''

Patrick: ,,Laatst had je die crashtest met MPV's, Multi Purpose Vehicles. Wat blijkt? Onze Espace is de veiligste. Nou ja, de minst onveilige, in ieder geval kwam de pop er niet dood uit, als je begrijpt wat ik bedoel. Stond meteen Robert ten Brink hier op de stoep met de sleutels van zijn Chrysler Voyager: wil zijn vrouw met hun vijf dochters niet meer in rijden.''

Robert: ,,De autoverkoop groeit, maar de marge staat best onder druk, dus wordt de relatie met de klant steeds belangrijker. Wij worden minder verkoper en meer adviseur. Marketeer. Wij bieden een compleet stukje mobiliteit.''

Patrick: ,,Dus moet de fabrikant er ook meer voor doen. Paar jaar geleden moest je maanden wachten op de auto die je had besteld, nu gaan we naar een systeem toe waarbij je de auto binnen 21 dagen hebt. Met de juiste kleur en uitvoering en alles.''

Patrick: ,,Mensen lezen de autobladen goed, de Bovag geeft een cursus in het kopen van een tweedehands auto. De klant is mondiger, jazeker. Wijzer. Brutaler.''

Robert: ,,Ik zeg liever: communicatief beter onderlegd.''