Philips verkoopt deel assortiment via Internet in VS

Philips is in de Verenigde Staten begonnen met de verkoop via Internet van monitoren, camera's en andere accessoires voor pc's. Dat heeft directeur A. Baan van de divisie consumentenelektronica gisteren gezegd op een presentatie van nieuwe producten in Amsterdam.

Philips is laat met de ontwikkeling van een strategie op het gebied van Internet, zo erkende Baan in zijn presentatie. Volgens hem is de late start van Philips in elektronisch zakendoen ,,geen probleem gezien de vele valkuilen op dit gebied''.

Philips' aartsrivaal Sony maakte eerder dit jaar bekend dat het Internet centraal stelt in de bedrijfsstrategie. Zo gaat het Japanse concern onder meer personal computers, muziekfragmenten en financiële diensten via Internet verkopen. Dat Philips nu kiest voor de verkoop van een beperkt aantal productcategorieën via Internet betekent niet dat het elektronicaconcern zich halsoverkop stort in de elektronische handel. De strategie van Philips is niet vergelijkbaar met de aanpak van bedrijven als Cisco en Dell die hun hele bedrijfsvoering via Internet willen laten verlopen.

Volgens Baan kunnen de 150 zogenoemde websites die Philips exploiteert in de eerste plaats salesleads opleveren, de eerste aanzet tot de aankoop van een product. Philips is volgens Baan van plan geïntereseerde afnemers door te verwijzen naar in Amerikaans jargon de brick and mortar-dealers, detailhandelaren of andere verkopers die hun spullen gewoon vanuit een gebouw aan de man brengen.

Voormalig bestuurder R. Pieper zei enkele maanden geleden op een congres dat de organisatie van Philips vooral is ingericht op de aflevering van vrachtwagenladingen in plaats van op individuele leveringen aan individuele klanten die via een elektonisch netwerk mogelijk zijn. Volgens het weekblad The Economist is de voltallige top van Philips bij IBM op bezoek geweest om zich te laten voorlichten over elektronisch zakendoen.

Het is duidelijk dat Philips besloten heeft op dit vlak vooralsnog behoedzaam te opereren. ,,Exclusieve verkoop van onze producten via Internet is voor Philips niet aan de orde'', aldus Baan gisteren. Philips kiest voor de verkoop van pc-toebehoren via Internet in de Verenigde Staten omdat het bedrijf in deze deelmarkt geen sterke gevestigde positie heeft. ,,Er is niet veel [bestaande omzet] die we kunnen beschadigen'', aldus Baan.

De voordelen die Philips met het gebruik van elektronische netwerken meent te kunnen behalen liggen in het contact met de klant. De dienstverlening kan met belcentra voor klanten en contacten via Internet worden opgevoerd.