KRANT MET GEZAG

Het is vaker geprobeerd om financieel nieuws status en gezag te geven door het op zalmkleurig papier af te drukken, maar de maatstaf van alle zakenkranten blijft de Financial Times. Het vlaggeschip van de FT Group, eigendom van de Britse mediareus Pearson, wordt in twaaf wereldsteden gedrukt in een oplage van 382.000 en wil ,,de gezaghebbende bron van strategische bedrijfsinformatie en analyse voor senior managers rond de wereld zijn''. Het eerste nummer, verschenen in 1888, zei hetzelfde simpeler: die vier pagina's zonder illustraties waren bedoeld als ,,de beste vriend van de zakenman''.

Wie wil zien wat dat betekent, moet tegen kantoortijd de metro naar de Londense City nemen en het aantal mensen tellen dat de roze krant niet leest. Het aantal mensen dat de website van de FT (www.ft.com) als ,,internet-portiek' gebruikt is sterk groeiend.

Het grootste deel van de krant is inderdaad gewijd aan financieel-economisch nieuws en achtergronden: de beursgang van een Chinese oliefirma, een rente-hik van Alan Greenspan, een haasje-over in de top van een Britse bank. Dit wordt aangevuld met de cijfers van de belangrijkste beurzen en twee katernen over één thema of regio; vandaag respectievelijk Engineering (constructietechniek) en Hongkong.

Maar voor de rest van het nieuws hoef je geen andere krant te kopen, of het moest de sport zijn. `Brussel' doet de FT als geen ander, `Kosovo' versloeg de krant uit de eerste hand, en de drie dagelijkse pagina's Brits nieuws (alleen in de Londense editie) zijn een fris contrapunt bij de naar links, rechts of naar Rupert Murdoch hangende andere kranten.

Terwijl de concurrenten nog slag leverden met de vakbonden, verruilde de FT in de jaren '80 tachtig Fleetstreet voor het efficiënte glas en staal van de gerenoveerde Docklands. In die tijd is de krant wel verweten `een Japanse auto' te zijn, met `een fantastische motor, maar karakterloos'. Die indruk wekt de FT soms nog een beetje. Maar lees ter compensatie één keer de hilarisch-onbeleefde dagelijkse roddelrubriek Observer, of het op zaterdag verschijnende lifestyle-katern How to spend it. (Tekst Hans Steketee)