GSM Philips' grote zorg

Met slechts twee nieuwe zaktelefoons zal Philips zijn marktaandeel dit jaar moeilijk kunnen opvoeren. In tv's, cd-recorders en dvd-spelers zijn de vooruitzichten goed.

Op de Berlijnse beurs voor consumentenelektronica in augustus zal Philips 28 nieuwe breedbeeld-tv's en slechts twee zaktelefoons presenteren. Die scheve verhouding toont in een notendop waar het elektronicaconcern dit jaar succes oogst en waar het problemen heeft. Philips meest vernieuwende zaktelefoon heet Xenium, een klein model van minder dan honderd gram dat gesproken opdrachten kan uitvoeren zoals ,,wees stil''. Philips tweede mobiele `aanwinst' is bijna identiek aan een model dat eerder dit jaar in Hannover werd geïntroduceerd, met als enige verschil dat het tussen verschillende soorten gsm-netten kan overschakelen.

Het beperkte aantal nieuwe producten waarmee Philips de markt voor zaktelefoons bestookt lijkt niet de ideale manier om het mondiale marktaandeel, in 1998 iets meer dan twee procent volgens onderzoeker Dataquest, omhoog te brengen. Volgens bestuursvoorzitter A. Baan van de divisie Consumentenelektronica heeft het winnen van marktaandeel op dit moment geen prioriteit. Het belangrijkste is dat Philips de zaken operationeel weer op de rails heeft.

Over wat dat in financiële termen betekent hield Philips zich gisteren op de vlakte. Het heeft zijn lesje weer even geleerd nadat topman T. Swartsenburg van Philips Consumer Communications vorige week aankondigde dat Philips met zijn zaktelefoons in twee jaar uit de verliezen zal zijn.

En passant maakte Baan gisteren wel een andere belangrijke koerswijziging bekend. De zoektocht naar een partner in mobiele telefonie, in oktober vorig jaar ingezet na het opbreken van de gezamenlijke onderneming op dit gebied met het Amerikaanse Lucent, is afgeblazen. Volgens Baan zitten er operationeel te veel haken en ogen aan een alliantie.

In staatjes met groeiend marktaandeel die Philips gisteren presenteerde was de categorie zaktelefoons gisteren weggelaten. De winst in andere productcategorieën is reden voor optimisme. Op markten als het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, en Nederland nam Philips' aandeel in Consumentenelektronica toe met tussen een en ruim twee procent.

Philips verwacht dit jaar een verdere opmars van televisies met brede schermen tot 25 procent van de totale marktwaarde. In Berlijn zal het concern voorts twee nieuwe modellen met platte schermen presenteren. Een van de nieuwe toestellen maakt gebruikt van de zogeheten plasma-technologie, een techniek waarin Philips samenwerkt met Pioneer. De samenwerking met Sony voor de ontwikkeling van een andere categorie platte schermen resulteert vooralsnog niet in commerciële producten.

Behalve in tv's is er voor Philips vooral groei te behalen in tal van nieuwe audio-apparaten. Philips wil zijn cd-recorder gebruiken om een nog sterkere positie op te bouwen op de markt voor conventionele cd-spelers. De plannen voor de lancering van een nieuwe cd met een betere geluidskwaliteit staan op een laag pitje. De zogeheten Super Audio-cd wordt begin 2000 alleen in Japan geïntroduceerd onder de merknaam Marantz.

Hoge verwachtingen heeft Philips daarentegen van de zogeheten MP3 spelers, apparaatjes die via Internet binnengehaalde muziekbestanden van dit formaat kunnen afspelen. Toch zal Philips volgens Baan pas een speler voor MP3 of vergelijkbare bestanden op de markt brengen als de platenindustrie het eens is over een nieuwe standaard die het mogelijk maakt Internetgebruikers te laten betalen voor binnengehaalde muziekfragmenten. De muziekbranche wil op korte termijn een technologie ontwikkelen die met MP3 kan concurreren, maar auteursrechten beschermt.