Taalmonopolie

Op de Achterpagina van NRC Handelsblad van 24 juni levert Micha Kat forse kritiek op ABN Amro. Niet alleen omdat De Bank in de Efteling een schitterende grote groene (zit)bank voor kinderen geïnstalleerd heeft (om, zo stelt Kat, bij jonge kinderen een dwingende associatie met de financiële bank op te roepen), maar ook omdat ABN Amro tracht de taal te monopoliseren. ABN Amro bezit namelijk een merkregistratie voor de naam De Bank.

Door dit soort claims wordt onze taal langzaam maar zeker door het grote geld opgegeten, meent Kat, die oprichter is van de Stichting Vrijmerk. Kat overschat naar mijn mening de reikwijdte van het merkenrecht. Het merkenrecht staat nu juist niet toe dat er claims worden gelegd op algemene, generieke aanduidingen. De rechten van ABN Amro op het merk De Bank zullen dan ook slechts betrekking hebben op het cursieve De in combinatie met het woord Bank. Alleen als een concurrent zich ook gaat profileren met de identieke aanduiding De Bank, dan heeft ABN Amro mogelijk een claim.

De praktijk laat overigens ook duidelijk zien dat er geen sprake is van een taalmonopolie. Robeco adverteert al enige maanden op grote schaal met de slagzin 'Een stap verder dan de bank'. ABN Amro kan zich hier niet tegen verzetten, en wil dat hoogstwaarschijnlijk ook niet.