Ruzie over marketing EK voetbal

De vier Nederlandse steden waar volgend jaar wedstrijden worden gespeeld voor het EK voetbal hebben het aan de stok met het Zwitserse sportmarketingbedrijf ISL, dat voor 200 miljoen gulden de marketingrechten van het toernooi heeft gekocht. Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Arnhem weigeren het contract met ISL te tekenen.

De vier gemeenten menen dat ISL hun te weinig ruimte geeft om bij de `Euro 2000' – Nederland organiseert de titelstrijd samen met België – eigen activiteiten op touw te zetten. Ze vinden voorts dat ze te veel financiële risico's lopen. Wethouder H. Scherf van Eindhoven noemt de eisen van ISL ,,onbespreekbaar'', maar volgens hem is er ,,nog geen sprake van'' dat het kampioenschap naar andere steden verhuist.

Het tv-programma NOVA meldde gisteren dat hoofdsponsors van `Euro 2000' niet alleen het alleenrecht in de stadions en de pleinen daaromheen krijgen, maar ook in het gebied binnen een straal van twee kilometer rondom het stadion. De gemeenten zijn hierdoor verplicht alle reclame van niet-officiële sponsors tegen te gaan. Oud-voorzitter F. Kordes van de Rekenkamer concludeerde dat de gemeenten die verplichting niet kunnen waarmaken. De kans op schadeclaims is daardoor groot. ISL erkent de problemen.