Marriott vergadert in tenten De Boer

De Amerikaanse hotelketen Marriott sloot zojuist een miljoenencontract met De Boer Tenten. De aangesloten hotels betrekken hun conferentieruimte voortaan van de Alkmaarse tentenbouwer.

De Olympische Spelen van Atlanta, in 1996, hebben De Boer Tenten geen windeieren gelegd. De Alkmaarse tentenverhuurder zette er voor miljoenen dollars `temporary structures' neer. Tijdelijke onderkomens voor sporters en officials, eetzalen voor duizenden mensen, partytenten voor de VIP's - even goed bruikbaar als de dorpen en sportpaleizen die voor eerdere Olympiades werden gebouwd, maar een stuk goedkoper.

Vermoedelijk bracht dat de directie van Marriott, een van 's werelds grootste ketens van luxe hotels, op een idee. Ze zocht contact met De Boer om gezamenlijk een oplossing te zoeken voor de wanverhouding tussen hotelkamers en vergaderaccommodatie wat ruimtebeslag en opbrengsten betreft. Een keten als Marriott kan niet zonder conferentiefaciliteiten, maar die nemen relatief veel kostbare vierkante meters in beslag terwijl de gebruiksfrequentie lager is dan die van de hotelkamers.

De Boer stelde voor om op de parkeerplaatsen bij de hotels tijdelijk tenten neer te zetten voor conferenties. Marriott zou zijn vergaderzalen dan kunnen inrichten als hotelkamers.

Eenmaal overtuigd van veiligheid, snelheid, beschikbaarheid, kwaliteit en kostenvoordelen besloot de Marriott-top met De Boer Structures in zee te gaan. Alle tweeduizend hotels van de keten zijn sinds vorige maand verplicht tijdelijke accommodatie bij De Boer af te nemen. De onderneming heeft inmiddels zicht op een miljoen dollar aan Marriott-orders. Op jaarbasis rekent De Boer al gauw op het tienvoudige.

Voor Klaas de Boer, algemeen directeur van De Boer Tenten, is dit contract de definitieve bevestiging van wat ze in Alkmaar al decennia weten: tenten zijn een functionele vervanging van vrijwel elk gebouw. Denk daarbij overigens niet aan katoenen kampeertentjes, maar aan aluminium constructies met kunststof panelen, ramen, deuren en in het beste geval een dak van zeildoek - te schakelen tot ruimtes met vele duizenden vierkante meters, met ventilatie- en verwarmingssystemen.

De Boer Tenten noemt zichzelf wereldmarktleider in de verhuur van tenten, wat zeer wel denkbaar is op een markt die voor 95 procent louter nationaal opererende concurrenten kent. De onderneming heeft zo'n 450 mensen in vaste dienst – en gemiddeld duizend op projectbasis – verspreid over negen vestigingen in Europa, de VS en Zuidoost-Azië.

De Boer maakt z'n tenten in eigen beheer en verkoopt ze aan niemand. Huurders laten ze plaatsen voor grote feesten en beurzen, maar ook voor een vergadering van de G8-regeringsleiders, zoals deze maand in Keulen. Ook dienen de tenten als tijdelijke winkel, zodat een supermarkt kan verbouwen zonder de verkoop te hoeven staken. Of ze vormen tijdelijke hotelaccommodatie voor de 1800 gasten die Audi onlangs op het racecircuit van Le Mans onthaalde.

Bezoekers van het millenniumconcert dat zanger Marco Borsato op 31 december in de Amsterdamse Arena geeft worden ook ondergebracht in tenten van De Boer. Een Arena met gesloten dak valt bij grote koude namelijk niet warmer te stoken dan een graad of veertien.

Van de millenniumviering had de algemeen directeur overigens meer verwacht. ,,Het valt een beetje tegen. Ik dacht dat we een enorme piek zouden krijgen in de verhuur van tenten. Dat blijkt niet het geval. Veel mensen willen de eeuwwisseling gewoon in huiselijke kring vieren en niet met honderden mensen in een tent.''

Die huiselijke kring valt voor De Boer niet te imiteren. Maar als het om grootschalige accommodatie in alle varianten luxe voor een beperkte periode gaat, weten organisatoren van grote evenementen de weg te vinden. Klaas de Boer spreekt van een kentering, die zich vooral de laatste jaren voltrok.

Met graagte verwijst hij naar kostbare manifestaties waar zijn tenten uitkomst hadden kunnen bieden: het complex van de Wereldtentoonstelling in Sevilla (1992) bijvoorbeeld. Alle accommodaties werden er gebouwd `voor de eeuwigheid'. ,,En moet je eens kijken hoe die er nu bij staan. Het complex is sindsdien nooit meer gebruikt. Weggegooid geld. Tenten zijn goedkoper en kunnen dertig jaar mee.'' In feite, zegt De Boer, ,,is het duurzaam bouwen''.

Hoe duurzaam ook, het zojuist geopende nieuwe hoofdkantoor van De Boer is gewoon van steen. Want op de Alkmaarse bouwgrond bleek een gebouw van vijf verdiepingen uit kostenoogpunt interessanter dan laagbouw. En een tent van vijf verdiepingen is geen optie.

De Boer Tenten boekte het voorbije jaar een 100 miljoen gulden omzet, en het resultaat was, aldus Klaas de Boer, ,,ruim voldoende''. Specifieker wil hij niet zijn over de financiële prestaties van het bedrijf dat hij met vier broers runt. Een beursgang is toch niet aan de orde. ,,Dit is al 75 jaar een familiebedrijf en dat willen we graag nog even zo houden. Alle argumenten om je bedrijf naar de beurs te brengen gelden niet voor ons. We hebben geen extra geld nodig voor expansie.''

Op extra naamsbekendheid door een beursgang ziet De Boer evenmin te wachten. ,,Wij staan ook niet meer in de Gouden Gids. Dan krijg je steeds van die mensen aan de lijn die een tentje voor hun tuinfeest willen huren. Daar doen wij niet meer aan. Te klein. Voor een accommodatie voor minder dan honderd mensen komen wij niet.''