`Stroppenkaart' voor onveilige metro Rotterdam

Uit protest tegen de toenemende onveiligheid in het openbaar vervoer, deelden Rotterdamse bewoners vandaag gratis vervoersbewijzen uit.

Een jonge vrouw staat vertwijfeld voor de automaat in het Rotterdamse metrostation Delfshaven. Stempelt ze de blauwe reguliere strippenkaart, of de groene regionale `stroppenkaart'? Uiteindelijk kiest ze voor beide: voor een legitiem vervoersbewijs én voor een protestkaart tegen geweld in het openbaar vervoer.

De bewoners van de Rotterdamse wijk Bospolder-Tussendijk protesteerden vandaag tegen onveiligheid in metro`s, trams en bussen door, onder begeleiding van de vrolijke muziek van een straatbandje, gratis vervoersbewijzen uit te delen. Voor onveilig vervoer hoeft niemand te betalen, zo is de redenering.

,,Al bijna tien jaar zijn we bezig om de buurt er beter uit te laten zien'', zegt Rini Vermeulen van de bewonersorganisatie en de plaatselijke winkeliersvereniging. De afgelopen jaren werden veel panden opgeknapt, de straten opnieuw betegeld en beter verlicht, en de winkeliers zorgden zelf voor beveiligingsmensen die dagelijks in de straat surveilleren. De buurt knapte een stuk op. Vermeulen: ,,Voor iedere straatsteen hebben we moeten knokken. Maar het opknappen van een buurt lukt je alleen als iedereen meedoet.'' De RET (het regionale openbaarvervoerbedrijf) bleef achter, meent ze. De dealers, gebruikers en de zwervers verdwenen zo van de straat de metro in. ,,Zoals ik verantwoordelijk ben voor de veiligheid van mijn klanten, zo is de RET aansprakelijk voor de veiligheid in het openbaar vervoer'', meent ze.

De buurtbewoners doen al jaren hun beklag bij de gemeente over de onveiligheid in het openbaar vervoer. Voornamelijk in het metrostation Delfshaven, maar ook op de andere haltes in deze deelgemeente, zijn volgens de bewoners camera's en ten minste twee permanente bewakers nodig om de drugsoverlast en agressie te weren. Vorige week was de maat vol.

Ze had het nog zo gezegd, Vermeulen, in het overleg met de deelgemeente en zelfs tegen voormalig burgemeester Peper jaren geleden; dat vandaag of morgen haar dochter aan de beurt zou zijn. Elke vrijdagavond haalt ze haar dochter op van het metrostation, maar vorige week kwam deze toevallig wat eerder terug van haar werk. Vermeulens voorspelling kwam uit. Haar negentienjarige dochter werd in de metro lastiggevallen, vervolgens achtervolgd en mishandeld door vijf jongens. De metro durft ze niet meer in. Vermeulen: ,,We hebben een brommertje voor haar gekocht, maar dat is natuurlijk geen oplossing.'' Het was tijd voor actie, zo vonden verschillende inwoners van Bospolder-Tussendijken.

Ondanks enige druk van de RET en van de gemeente besloten de bewoners te gaan demonstreren. Vermeulen: ,,De RET heeft ons een paar weken geleden ook niet gevraagd om te mogen staken, dus waarom zouden we hen om toestemming vragen?''

Uiteindelijk neemt ook de RET deel aan de actiedag. Het vervoersbedrijf zegt namelijk sympathie te hebben voor de actie, maar `distantieert zich uitdrukkelijk' van het middel, dus voeren ze de gebruikelijke kaartcontroles uit. Wie alleen met een `stroppenkaart' reist kan een proces verbaal verwachten.

Woordvoerder B. Douma van het regionale vervoerbedrijf meent dat ,,het altijd beter kan'', maar dat zijn bedrijf de afgelopen twee maanden al het nodige heeft gedaan om de veiligheid te verbeteren. ,,We betreuren wat er met de dochter van mevrouw Vermeulen is gebeurd, maar deze mensen verwachten honderd procent veiligheid. Iedere dag maken zeshonderdduizend reizigers gebruik van onze faciliteiten, we kunnen niet overal aanwezig zijn.''