Virtuele pin-up rent heupwiegend voor je uit

Mannen houden van haar Barbie-achtige lichaam, vrouwen van haar girl power-uitstraling. Aan het computerfiguurtje Lara Croft is nu een heel theaterfestival gewijd.

In 1995 schiep de 21-jarige Tony Gard de ideale vrouw: wespentaille, cup D, volle lippen, grote ogen, rijk, intelligent en avontuurlijk. En onbereikbaar, want Gards droomvrouw zou de hoofdrol gaan spelen in een van de nieuwe computerspelletjes van Sony's Playstation: Tomb Raider. Een spelletje waar je, in tegenstelling tot de meeste computerspellen niet zelf schietend door een fantasiewereld loopt, maar waar deze ideale vrouw, die de naam Lara Croft kreeg, in minuscule shorts heupwiegend voor je uit rent. Bijna aan te raken, maar als je bijna bij haar bent, sprint ze er weer vandoor, op weg naar de volgende slechterik in de volgende doolhof.

Het bleek een ideale vondst van Gard, spelletjesontwerper bij het kleine Britse ontwerpbureau Core Design. Tot dan toe was het spelen van computerspelletje voorbehouden aan computernerds en kleine jongetjes. De komst van Lara Croft zorgde voor een heel nieuw publiek voor Sony's spelletjesimperium: mannen én vrouwen tussen de 16 en 35 jaar. Wereldwijd werden er van de drie Tomb Raider-afleveringen meer dan twaalf miljoen exemplaren verkocht.

,,Het was vernieuwend om een vrouw in de hoofdrol van een computerspel te hebben'', zegt Suzy Hamilton van Core Design nu over het succes van de eerste Tomb Raider. ,,Mannen vonden het vooral leuk dat Lara er zo vrouwelijk uitzag, vrouwen omdat ze een no-nonsense en wat agressieve houding heeft. En natuurlijk was en is het een ontzettend goed spel.''

Het spel is een ondergeschikte rol gaan spelen. Lara Croft lijkt een persoon van vlees en bloed geworden met aan haar gewijde websites – zo'n 51.000 – fanclubs en chatgroepen op Internet. Van een computerspelletje is ze uitgegroeid tot een virtuele pin-up. Zo stond ze op de cover van het Britse blad Loaded, The Economist wijdde een artikel aan haar, evenals bijna alle Britse en Amerikaanse kranten.

Lara stond model voor een Barbie-pop, verscheen in videoclips, de Britse onderminister voor wetenschap, Lord Sainsbury, wilde haar tot wetenschappelijke ambassadeur uitroepen en Paramount is bezig een film over haar te maken. De grootte van Lara's borsten, in de oorspronkelijke versie van Tony Gard een `magere' cup D en langzaam gegroeid tot cup E en nu waarschijnlijk weer D, houden groepen mensen bezig.

,,Ze is het spelletje ontgroeid'', verzucht Suzy Hamilton. Ed Wiggemans van het Nederlandse computertijdschrift Power Unlimited beaamt dat. ,,Tomb Raider III staat allang niet meer in de top-10 van best verkochte computerspellen. Dat spel was ook lang niet zo vernieuwend als het eerste deel toen een vrouwelijke held nog nooit was voorgekomen, of deel twee dat technisch heel goed in elkaar zat.'' Hij verklaart de enorme populariteit van Lara uit de marketing achter het spel. Hamilton: ,,Op de een of andere manier identificeren mensen zich met Lara. Ik wil niet zeggen dat het girl power is, maar de `I get what I want' houding is waarschijnlijk heel sexy.''

Zo sexy dat het jaarlijkse theaterfestival `Over het IJ' in Amsterdam dit jaar aan Lara Croft is gewijd. (NDSM-werf, tot en met 3 juli). Daar zijn onder meer dansgroep Krisztina de Châtel, met een op Lara geïnspireerde dansvoorstelling, Lara-look-alikes en Lara-videovoorstellingen te zien en kunnen bezoekers line-dansen op de houterige manier waarop Lara zich in de Tomb Raider spelletjes beweegt. ,,Het is een thema dat tot de verbeelding spreekt'', vindt organisator van het IJfestival Judith Huizing. ,,Mensen zijn gegrepen door het spel en door Lara. Het is niet alleen meer iets voor nerds''

Core Design, dat streng toezicht houdt op het gebruik van het Lara-figuurtje en regelmatig websites aanklaagt die Lara naakt tonen, vindt het fantastisch dat er een festival aan de creatie wordt gewijd. Hamilton: ,,Een mooie manier om weer eens aandacht voor het spel te krijgen. Alleen jammer dat we dit zo laat hoorden, we hadden ook wel willen komen.''