Virenque kan Tour de France desgewenst zeilen

In Scheveningen is morgen de proloog van de Tour de France voor zeilboten. Wielrenner Richard Virenque zeilt mogelijk een paar etappes mee.

Als Richard Virenque de Tour de France niet op de fiets mag doen, dan kan het wellicht wel per boot. De Franse wielrenner die vanwege dopingproblemen geen startbewijs heeft gekregen voor de Ronde van Frankrijk is uitgenodigd voor het zeilevenement Tour de France à la Voile, dat komende maandag vanuit Scheveningen van start gaat. ,,De sponsor van de wielerploeg van Virenque is ook co-sponsor van een boot in de zeiltour'', verklaart een woordvoerster van het zeilevenement. ,,De sponsor wil Virenque als zeiler inzetten als hij inderdaad van de Tour per fiets wordt uitgesloten.'' Het plan is nog niet definitief, omdat schipper en co-sponsors van de boot niet veel fiducie hebben in de zeilcapaciteiten van de wielrenner.

Mocht Virenque op de laatste etappes aanmonsteren, zal dat welkome publiciteit betekenen voor het 21 jaar oude zeilevenement dat dit jaar een omslag probeert te maken van een `besloten Frans feestje' naar een topevenement met internationale allure. Daartoe heeft de organisatie een aantal, voor Franse begrippen ,,schokkende veranderingen'' doorgevoerd. Zo wordt voor de eerste keer in een niet-Frans ontwerp gevaren (de Mumm 30), is de officiële voertaal Engels, en wordt er ver buiten Frankrijk in Scheveningen gestart.

In de haven van Scheveningen vindt morgen de proloog plaats, zullen zondag de 33 ploegen aan het publiek worden voorgesteld en vertrekt maandag de vloot naar de eerste stopoverplaats Oostende. Eind juli zal de 2.500 mijl lange tocht over de Noordzee, Atlantische Oceaan en Middellandse zee finishen in de Zuid-Franse kustplaats St. Raphael. Tijdens de stops worden voor de kust korte baanwedstrijden gevaren, soms op dezelfde dag van aankomst. ,,Een uitputtingsslag'', zegt Frans Sluyters, aanvoerder van de enige Nederlandse equipe en één keer eerder deelnemer. ,,Wie iemand tijdens een etappe beneden te slapen legt, weet zeker dat hij kansloos is. De zeilers takelen zienderogen af.''

Zeven bemanningsleden zeilen de boot, in totaal telt een ploeg twaalf zeilers die elkaar vervangen. ,,De truc is om op het juiste moment verse mensen in te zetten. Die zeven mensen mogen bij elkaar niet meer dan 525 kilo wegen. Zoek ze maar eens bij elkaar'', zucht Sluyters. ,,Bovendien moeten ze op het goede moment in een etappe-plaats zijn. Ook de logistieke rompslomp lijkt op de fiets-variant.''

Er zijn meer overeenkomsten met de `echte' Tour. Zo zal de leider in het klassement herkenbaar zijn aan een (vermoedelijk) gele spinaker. In iedere etappeplaats krijgen de helden een warm onthaal. ,,Bij aankomst voel je je als de koningin in de gouden koets op Prinsjesdag'', herinnert Sluyters zich. ,,In iedere stopplaats staat er vijftigduizend man op de kade. Daarom betalen de Franse kustplaatsen grif geld om in het parcours te worden opgenomen. Dat enthousiasme kennen wij niet in Nederland. Dat zouden we wel willen hebben.''

Het is een van de redenen waarom Sluyters vorig jaar de organisatie van de zeiltour in contact bracht met de gemeente Den Haag, die vervolgens bereid was geld op tafel te leggen. ,,We verwachten hier nog niet meer dan twintigduizend mensen'', schat Sluyters optimistisch, ,,maar het is de moeite waard om te komen. De Fransen maken er op de wal een waanzinnig spektakel van. Het is een combinatie tussen circus, kermis en een zeilwedstrijd.''

De Tour à la Voile is 1 keer in de geschiedenis door een niet-Fransman gewonnen, door de Nederlander Hans Bouscholte. Die ontbreekt dit jaar, maar andere buitenlandse kanshebbers zijn er volop, zoals America's Cup winnaar Russel Coutts, die met het Nieuw-Zeelandse team aan de komende America's Cup deelneemt. Ook de Belgische `Kateie' van Luc Dewulf maakt een goede kans. Aan boord de olympische-medaillewinnaar Sebastian Godefroid, de Nederlandse Whitbread-zeilers Piet van Nieuwenhuizen, Dirk de Ridder en Arend van Bergeijk en Whitbread-schipper Dee Smith.

Bij Sluyters zal Europe-zeilster Carolijn Brouwer een paar etappes meedoen. Na haar verloren strijd met Margriet Matthijse voor een olympisch startbewijs, had Brouwer voldoende tijd. Hetzelfde geldt voor de Engelse solo-zeiler Mike Golding, die zijn eigen boot enige tijd geleden op de rotsen zette. Sluyters: ,,Hopelijk doet hij het met mijn boot beter.''

in Scheveningen