Messias tussen de aliens

De laatste paar jaar hebben pc-bezitters het moeten doen met af en toe een achterhaald avonturenspel, terwijl actiespellen als Quake, Tomb Raider en Command & Conquer monsterhits werden. Met de komst van Outcast keert het tij gelukkig weer.

Ooit waren de beste pc-spellen adventure games, met King's Quest van Sierra en de geniale spellen van Lucas Arts (Day of the Tentacle!) als bekendste voorbeelden. Omdat de pc destijds vooral goed was in stilstaande beelden was de keuze van de spel-ontwikkelaars voor dit genre niet meer dan logisch. Voor actiespellen met hun snel bewegende beelden moest je uitwijken naar de spelcomputers van Sega, Nintendo en Sony.

Maar langzamerhand werden de pc's krachtiger, en de meer actiegerichte realtime strategiespellen en `first person shooters' werden de nieuwe rage. De avontuurspellen verdwenen naar de achtergrond – ook omdat zij met hun tweedimensionale graphics en dialogen in de vorm van schermteksten gedateerd overkwamen.

Door het Belgische softwarehuis Appeal werd meer dan drie jaar aan Outcast gewerkt, niet verbazend gezien de unieke spelmotor (die de bijzondere, organische omgevingen genereert), de realistische AI (het computerprogramma dat zorgt voor een natuurlijke omgang met andere spelfiguren) en de orkestrale soundtrack (vergelijkbaar met die van Star Wars).

Outcast begint met een indrukwekkende computergeanimeerde film die de basis voor het avontuur legt. Het Amerikaanse leger heeft een alternatieve werkelijkheid ontdekt en daar een sonde heen gestuurd. En die missie loopt verschrikkelijk verkeerd af met als gevolg een reusachtig zwart gat dat op het punt staat de aarde te verzwelgen. Navy Seals commandant Cutter Slade en een team van drie wetenschappers worden er op af gestuurd om alles weer te fixen.

Als het spel begint zijn Cutters apparatuur en de rest van zijn team nergens te bekennen. Hij vindt zichzelf in een bed, ergens in een primitief dorp op een vreemde planeet. De plaatselijke bevolking ziet in hem de Messias. Daarom moet hij niet alleen zijn spullen terugvinden en de aarde redden, maar ook het primitieve volk een handje helpen.

De besturing gebruikt een combinatie van muis en toetsenbord, wat meestal prima werkt. Om het onder de knie te krijgen moet je in het eerste gebied een training volgen; pas dan kun je verder gaan. Je leert schieten, springen, zwemmen, sluipen en andere nuttige zaken. Heel grappig is dat de buitenaardsen die je dit leren zelf ruziën over de aanpak; de één vindt dat vijanden neerschieten de oplossing is, de andere sluipt ze liever voorbij.

In de andere vijf, veel grotere spelgebieden heb je zelf ook die keuze. Je kunt je vijanden te lijf gaan met krachtige wapens en geinige gadgets, maar dan loop je de kans om neergeschoten te worden. Meestal is het veel handiger om vuurgevechten te ontwijken en ongezien verder te gaan.

Het grootste deel van het spel bestaat uit het communiceren met de aliens om de gewenste informatie te achterhalen. Bijzonder is dat je redelijk veel vrijheid hebt in het bepalen van de volgorde waarin je je opdrachten uitvoert. Dit is ver verwijderd van de lineaire `klik eerst hier, dan daar' avonturen van vroeger.

Het is verfrissend om na al die tijd eens een vernieuwend pc-avontuur te spelen, zeker als het gepaard gaat met zulke prachtige 3D-graphics en muziek. Voor actie-fanaten zijn de dialogen misschien wat lang en de actie wat traag, maar ook zij moeten het spel beslist eens proberen.

Outcast. Voor windows. Uitg. Infogrames, prijs: 110 gulden.