Europese sloopregeling op lange baan na druk van VW

De lobby van Volkswagen-topman Piëch tegen een Europese sloopregeling voor auto's heeft gisteren opnieuw succes gehad. De EU-milieuministers stelden een definitief besluit voor de tweede maal in successie uit. De noodzakelijke meerderheid ontbrak, zo zei de woordvoerder van Europees milieucommissaris Bjerregaard.

In oktober buigen de ministers zich weer over het voorstel dat ze in december vorig jaar al goedkeurden. In maart was er voor de eerste keer uitstel. Taalkundige en juridische bezwaren waren de officiële reden, maar in werkelijkheid was de druk van de Duitse auto-industrie te groot.

Volgens de regeling wordt vanaf 2005, met een verscherping vanaf 2015, elk autowrak in een speciaal bedrijf verwerkt. Maar die sloopbedrijven kosten geld. In Nederland is er in tegenstelling tot andere lidstaten een sloopregeling, met een verwijderingspremie bij de aanschaf van een nieuwe auto. Die premie ligt op 150 gulden.

De Duitse auto-industrie klaagt over de hoge kosten (15 tot 20 miljard mark) van een Europese regeling, omdat de 160 miljoen auto's die nu rondrijden, eronder vallen. De verkoop zou daarmee in het gedrang komen. Bondskanselier Schröder sprak woensdag met een zware delegatie van de Duitse industrie en sprak zich openlijk uit tegen de regeling.

De groene Duitse milieuminister Trittin, die in Luxemburg net als in maart de vergadering voorzat, moest terugkomen van het Duitse fiat. ,,Volgens de regels van een coalitieregering stem je niet met iets in als de twee partners het niet met elkaar eens zijn'', luidde zijn verklaring. Commissaris Bjerregaard was ,,zwaar teleurgesteld'' over wat ze een dictaat van de auto-industrie noemde.

In een besloten, maar voor journalisten via een tv-circuit woordelijk te volgen besloten overleg viel de Franse minister Voynet fel uit naar Trittin. De Oostenrijkse minister Bartenstein wees, zonder namen te noemen, de vinger naar een bepaalde onderneming. Bekend is dat VW-topman Piëch Schröder schriftelijk onder druk heeft gezet.

Minister Pronk vond de gang van zaken ,,schandelijk''. De boosdoener was ,,in een woord, Volkswagen''. Pronk: ,,Ik heb nog nooit meegemaakt dat onder druk van een grote multinational op een regering overeenstemming onderuit wordt gehaald''. (ANP)