Albert Heijn

Verschillende uitgevers overwegen geen boeken meer te leveren aan Albert Heijn. Ze zijn kwaad omdat de kruidenier de afgelopen weken met korting boeken heeft aangeboden aan klanten die een aantal airmiles `bijleggen'. Uitgevers en boekhandelaren vrezen dat dit de vaste boekenprijs ondermijnt en reguliere boekwinkels valse concurrentie aandoet.

De uitgevers was niet gezegd dat de boeken voor een kortings-promotieactie zouden worden gebruikt. ``Ik ontplofte bijna toen ik het vorige week zag'', zegt Theo van der Voort van uitgeverij Fontein. Hij leverde De Cock en de dood in antiek van Baantjer aan Albert Heijn en zag dat boek met een tientje `korting' (en bijbetaling van dertig airmiles) in de schappen liggen. ``Ik wist daar absoluut niets van en dat is Albert Heijn absoluut onwaardig. Bij de levering heb ik nog gevraagd of ze niets speciaals met de boeken wilden doen.'' Van der Voort wil voorlopig niets meer met Albert Heijn te maken hebben en verwacht dat andere uitgevers hem daarin zullen volgen. Vooral het gebruik van het woord `korting' is de uitgevers in het verkeerde keelgat geschoten. De aanbiedingsactie met een vantevoren geselecteerde top-tien is weliswaar goedgekeurd door de Nederlandse Boekverkopersbond, maar de winkel mag het slechts over de `verzilvering' van airmiles of een `aanbieding' hebben. Korting zou bij de klanten de indruk wekken dat de vaste boekenprijs niet meer bestaat. De boekenbranche probeert die juist uit alle macht te verdedigen. Na een protest van de boekverkopersbond is toegezegd dat de bordjes met `korting' in de winkels zullen worden overgeplakt met minder gevoelige teksten, maar dat is in nog niet alle vestigingen gebeurd.

Ook Chris de Graaf van uitgeverij Bruna is kwaad. ``Als boeken bestemd zijn voor een dergelijke actie wil ik dat vooraf weten. Zo gaan zakelijke partners met elkaar om.'' Bruna leverde boeken van John Grisham en Robin Cook. ``Ik ben erg verbaasd dat dergelijke acties gewoon toegestaan zijn, maar het is natuurlijk wel interessant. Albert Heijn wil in twee weken honderdduizend boeken verkopen en dat lijkt ze nog te lukken ook.''

Book in Shop koopt de boeken voor de kruidenier in en distribueert ze. ``Wij wisten inderdaad al in april om wat voor soort actie het ging,'' aldus Frans Lathouwers van het bedrijf. ``Albert Heijn heeft ons dringend verzocht dat niet aan de uitgevers te melden. Als sommige uitgevers nu niet meer mee willen doen, dan is dat spijtig. De actie is een groot succes. Daar hoor je ze nu niet over.''

Jan van Dam van Albert Heijn zegt niet veel van de ophef gemerkt te hebben. ``De kans is groot dat we opnieuw iets dergelijks gaan doen. De actie was doorgesproken met de boekverkopersbond. De uitgevers hebben we niets gezegd uit concurrentieoverwegingen. En het verschil tussen korting en aanbieding is voor ons niet zo groot. We hebben de bordjes laten overplakken.''