Regio vraagt compensatie voor tolproef

De regio Amsterdam is alleen bereid te experimenteren met het rekeningrijden als minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) ervoor zorgt dat de tweede Coentunnel en de Westrandweg er binnen vijf jaar liggen.

Dat zegt PvdA-burgemeester R. Vreeman van Zaandam. ,,Alleen dan zal er draagvlak voor zijn.'' Vreeman heeft scherpe kritiek op partijgenote Netelenbos, die vorige week het plan presenteerde om niet in de hele Randstad maar mogelijk alleen rond Amsterdam te gaan experimenteren met het rekeningrijden. ,,Wij worden dubbel gepakt'', zegt Vreeman. Hij doelt erop dat een jarenlange belofte om een tweede Coentunnel en de Westrandweg van Schiphol naar de Amsterdamse haven aan te leggen, het afgelopen jaar weer niet is waargemaakt.

Deze projecten werden door Netelenbos niet in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) opgenomen en daarmee op de lange baan geschoven. ,,Maar nu komt ze ineens wel met het rekeningrijden op de proppen. Dat heeft er heel diep ingesneden in de regio.''

Netelenbos heeft de regio laten weten dat de opbrengst van het rekeningrijden op de rijkswegen de eerste twee jaar aan de Coentunnel en Westrandweg besteed mag worden. Het gaat om een bedrag van negentig miljoen gulden. ,,Een smeermiddel om aan het experiment mee te doen'', vindt Vreeman. De tweede Coentunnel en de Westrandweg kosten 1,6 miljard gulden.

Gemeenten, provincie, de Kamer van Koophandel, de ING Bank en ABN Amro hebben de afgelopen maanden gestudeerd op mogelijkheden om de Coentunnel en de Westrandweg via publieke/ private samenwerking te financieren. Maar dat lukt alleen als het rijk honderden miljoenen wil bijdragen. ,,Met die negentig miljoen gulden ben je er lang niet'', zegt Vreeman. Bovendien moet Netelenbos zich sterk maken om de procedures voor de aanleg te versnellen, vindt de Zaanse burgemeester.

Rekeningrijden invoeren in de huidige situatie noemt burgemeesteer Vreeman slecht voor de regio ten noorden van Amsterdam. ,,Het is bedoeld om het openbaar vervoer te stimuleren. Maar de trein Alkmaar-Amsterdam is in de spits altijd vol. Daar kan niemand meer bij. Het rekeningrijden betekent voor de forens dus gewoon betalen, zonder dat het iets oplevert'', aldus Vreeman.