`Tokio voor vijandige overnames'

De Japanse regering verwelkomt buitenlandse ondernemingen die breken met de Japanse traditie en een vijandig overnamebod doen op lokale bedrijven.

Dit heeft de Japanse minister van handel, Kaoru Yosano, gezegd tegenover de Financial Times. De bewindsman zei dat hij het Britse telecombedrijf Cable & Wireless steunt, die de controle overneemt over branchegenoot IDC na een hard gevecht met de Japanse telecomgigant NTT.

,,Er zijn veel Japanse bedrijven die dankbaar moeten zijn voor het feit dat Cable & Wireless zoveel geld heeft betaald om de aandelen van IDC te kopen'', aldus Yosano. ,,Ik zou hier oprecht elke Britse of andere onderneming verwelkomen die Japanse bedrijven willen kopen - hetzij door aankoop van aandelen gebaseerd op gesprekken tussen bedrijven dan wel door een vijandelijk overnamebod.''

Bankiers volgen volgens de Financial Times op de voet of Tokio verdere overnames aanmoedigt. Zij zijn met name geïnteresseerd in Japanse banken, die als gevolg van de financiële crisis als gevolg van de `luchtbeleconomie' werden genationaliseerd. Minister Yosano onderstreept in de Financial Times dat zijn regering niet zal afwijken van plannen voor hervorming van het bedrijfsleven. Het ministerie van handel (Miti) moedigt herstructureringen aan om het probleem van industriële overcapaciteit aan te pakken. Dit kan volgens Yosano door verkoop van onderdelen of het volledig schrappen ervan. Dit laatste moet worden vergemakkelijkt. Hij erkende dat dit soort maatregelen tijdelijk de economische groei

Renault nam eerder dit jaar voor 643 miljard yen (10,7 miljard gulden) een aandeel van 36,8 procent in de Japanse automaker Nissan. Beide bedrijven spraken over een alliantie maar Renault kreeg een beslissende stem in het beleid van de Japanse concurrent. De overeenkomst werd in Japan al als zeer opvallend beschouwd.

Nissan-president Yoshikazu Hanawa zei luid en duidelijk waar het heden ten dage aan schort bij zijn bedrijf Nissan. Hij wild via de alliantie met Renault ,,geld en know-how op gebied van marketing en kostenreductie binnenhalen. Hanawa erkende dat vooral kostenreductie ,,zeer moeilijk is, maar dat Renault ,,de expertise heeft.