The Perez Family

Regisseuse Mira Nair, geboren in India, maar al twintig jaar woonachtig in New York, vierde triomfen met Salaam Bombay (1987), een indrukwekkend neo-realistisch drama over een plattelandsjongen die in de straten van Bombay ten onder gaat. Sindsdien kon ze echter nooit overtuigen, hoewel haar onderwerpkeuze sympathiek en persoonlijk lijkt. Zo ging Mississippi Masala over een Indiase familie uit Oeganda die in het Amerikaanse Zuiden terecht komt, en ook The Perez Family (1995) handelt over ontwortelde mensen – Cubanen deze keer – die ergens anders hun geluk moeten zoeken.

Sinds de machtsovername van Fidel Castro in 1959 hadden meer dan 800.000 Cubanen politiek asiel in de VS gekregen. In 1980 kwamen daar nog eens 125.000 `Marielitos' bij, genoemd naar het havenstadje Mariel waarvandaan ze opgehaald mochten worden. Hoe verging het hen? Volop stof voor een film, in ieder geval.

Landeigenaar Juan Perez (Alfred Molina) wordt na twintig jaar gevangenis vrijgelaten. Zijn echtgenote (Angelica Huston) wachtte al die tijd trouw op hem in Miami, maar wordt net op het moment dat Juan daar aankomt voorzichtig verliefd op FBI-agent Chazz Palminteri. Het onwaarschijnlijke scenario drijft Juan langzaam in de armen van Dorita `Dottie' Perez (Marisa Tomei), een meisje van de suikerplantage dat vanwege dezelfde achternaam voor Juans vrouw wordt aangezien. Ze wilde naar de VS om zich in de armen van John Wayne te storten, maar die blijkt tot haar schrik al dood.

Het cliché wil dat een levenslustige lichtekooi een gouden hart heeft. Tomei maakt er een uitbundige persiflage van, ook al omdat ze net als iedereen met een zwaar accent spreekt: ,,Oyé, we Marielitos gotta stick together, sì?''

De voornaamste makke van de film is het feit dat de vier bekende sterren ieder voor zich aardig stralen, maar astronomisch weinig invloed op elkaar hebben. Niemand geeft een idee waar de film over gaat. Geslaagd zijn slechts bijzaken, zoals een surrealistische scène in het stadion van footballclub Miami Dolphins waar de vluchtelingen verblijven, terwijl de spelers alweer gaan oefenen. En een regelmatig naakt rondrennende pilaarheilige zorgt altijd voor enige afleiding.

The Perez Family (Mira Nair, VS, 1995), Canvas, 21.30-23.20u.