Sketches en typetjes op de Parade

Op een doordeweekse avond in het Museumpark in Rotterdam stroomt de grootste tent op De Parade binnen een mum van tijd vol als het zeildoek opzij geschoven wordt voor Krambamboelie. De voorstelling, met Loes Luca en Peter Blok in de hoofdrollen, is een van de publiekstrekkers van de reizende theaterkermis die traditiegetrouw ook deze zomer weer de vier grote steden aandoet.

De muziektheaterproductie die Loes Luca en Peter Blok samen met tekstschrijfster Maria Goos en regisseur Aat Ceelen hebben gemaakt onder auspiciën van theatergroep Orkater, is een revue-achtige show met veel figuranten. De vierkoppige band waarmee Loes Luca in voorgaande jaren uitzinnige shows maakte als Nénette et les Zézettes, heeft een groot aandeel in de voorstelling en neemt al in de eerste minuten het initiatief. Dat zorgt voor een komisch effect doordat de muziek Peter Blok en Loes Luca het spreken onmogelijk maakt op het moment dat zij, als burgemeester en zijn vrouw, in vol ornaat voor een zaal met publiek een speech proberen af te steken.

Na dit veelbelovende begin volgt in feite een reeks losse sketches, bijeengehouden door een dun verhaaltje over een echtpaar dat een staatslot heeft gewonnen maar zich geen raad weet met alle miljoenen. De vrouw heeft een gat in haar hand, de man wil zijn droom verwezenlijken en een camping beginnen, maar bij het leggen van de leidingen stuiten de gravers op een kerkhof en ook verder zit alles tegen.

Helaas blijft Krambamboelie bij een handvol invallen die de moeite waard zijn, hier en daar een raak zinnetje, een grappige wending, een enkel leuk typetje. De voorstelling mist scherpte en is over het geheel weinig verrassend. Het beloofde spektakel komt niet van de grond, al zijn Loes Luca en Peter Blok, die telkens met andere pruiken, baarden en snorren verschijnen, nog zulke geoefende komedianten en is de muziek nog zo aanstekelijk.

Elders op het terrein van De Parade staat de Synestheseur, een van de kleinste theaters, waar de bezoeker een korte computeranimatie van Ton van Erp over de ruimte aan den lijve kan ondergaan. Brain Drain is een filmvertoning in een lift die de toeschouwers door elkaar schudt. Soms echter blijkt de schok van de werkelijkheid een intensere beleving dan gewiebel in een surrealistische ruimte: met een plotselinge knal houdt het hydraulische systeem van de lift het na een paar minuten voor gezien. Nadat de deuren met moeite zijn opengewrikt zijn we genoodzaakt ons heil bij een andere attractie te zoeken.

Dat wordt De Dutch Don't Dance Division met een pervers getinte versie van het Hans en Grietje-sprookje. De mooi gekostumeerde choreografie van Thom Stuart en zijn drie medespelers, op muziek die varieert van opera tot musical en pop, is puur kermisvermaak. Luchtig als een suikerspin en met als climax een ijzige heks die met een hitsige hengel het publiek laat koekhappen.

Wie daarna ook nog de voor de Parade gemaakte voorstelling Animal Care van Helmert Woudenberg wil zien, moet zich haasten. De strakke programmering houdt geen rekening met een tussentijds bezoek aan de wc, zo leert de ervaring. Geen nood, op de late avond biedt het optreden van De Levende Jukebox in de Orangerie soelaas. Tegen betaling kan men hier verzoeknummers indienen bij twee kittige dames met dito stemmen.

Voorstelling: Krambamboelie door Orkater. Regie: Aat Ceelen; spel: Loes Luca, Peter Blok e.a. Voorstelling: Hans & Grietje door Thom Stuart en De Dutch Don't Dance Division. Gezien: 21/6 Museumpark Rotterdam. De Parade: Rotterdam t/m 27/6; Den Haag: 2 t/m 11/7; Utrecht: 16 t/m 25/7; Amsterdam: 30/7 t/m 15/8. Inl. Ticket Service: 0900 300 1250.