Netelenbos wil begin aanleg van vijfde baan

Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) heeft Schiphol gisteren gemaand voort te maken met de aanleg van de vijfde baan op de luchthaven. Schiphol reageerde verrast op deze aansporing.

Een woordvoerder liet weten dat de luchthaven zo snel mogelijk wil beginnen met de aanleg maar dat niet wenst te doen voor de wettelijke procedures geheel zijn afgerond. ,,Anders stoppen we misschien honderden miljoenen guldens in een stuk beton dat we niet kunnen gebruiken'', aldus de woordvoerder.

Netelenbos verklaarde gisteren echter dat Schiphol volgens haar beter maar vast aan de slag kon gaan met de aanleg van de nieuwe start- en landingsbaan. ,,Wat je al gedaan hebt, heb je gedaan, zeg ik altijd maar'', zo zei ze tegenover journalisten.

De vijfde baan moet volgens plan in 2003 in gebruik worden genomen. Het wachten is nu vooral op de Raad van State. Deze verklaarde vorige herfst een aantal klachten van omwonenden en milieugroepen over het zogeheten aanwijzingsbesluit van het kabinet gegrond. Het kabinet bood daarop een nieuwe versie aan, die de Raad van State thans bestudeert.

Netelenbos gaf gisteren voorts aan dat bewoners in de omgeving van Schiphol niet verplicht zullen worden hun huizen te isoleren. Ze mogen ook kiezen voor een som geld. Als voorbeeld gaf ze mensen die meer gehecht zijn aan een oud glas-in-loodraam dan aan een volledige geluidsisolatie van hun woning.

Met haar collega Pronk (VROM) heeft Netelenbos afgesproken dat de overheid daarom een flexibele aanpak zal volgen bij het isolatieprogramma, dat inmiddels al in volle gang is. Daarbij zou wel juridisch moeten worden vastgelegd dat mensen die de voorkeur geven aan geld boven isolatie van het recht afzien om zich te beklagen over geluidsoverlast. De kosten van de hele operatie komen overigens voor rekening van de luchtvaartsector.

Niet alle woningen lenen zich echter voor geluidsisolatie. De woonboten in de omgeving van het vliegveld zouden bij voorbeeld kunnen zinken als ze net zo zouden worden geïsoleerd als huizen. Die zullen daarom op termijn moeten verdwijnen. Bovendien zullen in de verdere toekomst wellicht ook sommige woningen moeten worden gesloopt.

Dat laatste zou niet nodig zijn mocht het kabinet besluiten in plaats van Schiphol een nieuw vliegveld aan te leggen op een kunstmatig eiland in de Noordzee. Hierover zal naar verwachting voor eind dit jaar een besluit vallen.