Prins William mag niet somber op de foto

Tijdens het maken van de huwelijksfoto van Edwards verbintenis met Sophie Rys-Jones, keek neef William niet vrolijk genoeg. Geen nood. Er werd een digitale lach overheen geplakt.

Wie dacht dat de spin doctor, de mediamanipulator die het nieuws een zo gunstig mogelijke draai probeert te geven, alleen in Britse politieke kringen voorkomt, weet sinds vanochtend beter. Prins Edward, de jongste zoon van koningin Elizabeth die zaterdag met Sophie Rhys-Jones is getrouwd, heeft een officiële familiefoto digitaal laten retoucheren om zijn neef William, prins Charles' oudste zoon, er minder somber te laten uitzien.

,,Prins Edward vond dat prins William er niet helemaal op zijn best uitzag'', zei hoffotograaf Sir Geoffrey Shakerley na zijn ingreep in de digitale foto. Met een computerprogramma voor beeldmanipulatie knipte hij een cheese-zeggend hoofd van William uit een andere opname en plakte het met enkele muisklikken over de stuurs kijkende William in het origineel. ,,Ik weet zeker dat hij zichzelf ook van zijn beste kant wil laten zien'', aldus Shakerley, die zei dat elektronische manipulatie ,,niet mijn gewoonte'' is.

The Times maakt er vanmorgen een grap van. De krant heeft het digitale portret van Edward, bruid en naaste familie bemachtigd en nóg acht digitale retouches aangebracht. Zodat majesteit nu in de lens kijkt in plaats van ernaast, en haar man minder de indruk wekt dat hij dat laatste glaasje champagne misschien toch had moeten laten staan. ,,Nog nooit zag een foto van de Koninklijke Familie er zó perfect uit'', aldus The Times met een grijns (een echte).

The Independent ziet het anders. ,,Hoe kunnen we officiële foto's van het paleis vertrouwen als dit soort dingen gebeurt'', zegt een verontwaardigde Horst Faas, de beroemde fotograaf die nu de Europese fotodienst van Associated Press leidt, in die krant. ,,Een foto veranderen gaat in tegen alle regels van de fotojournalistiek.''

Daar heeft hij gelijk in. Het tijdschrift National Geographic moest een forse schadevergoeding betalen nadat het op de omslag een foto van een kameel en een zonsondergang in elkaar had geknutseld zonder te vermelden dat het om een montage ging. De Londense Evening Standard moest excuses maken nadat die krant minister Prescott digitaal een champagnefles in de hand had gedrukt bij een stuk dat hem als salonsocialist typeerde. Digitaal retoucheren mág in de journalistiek, maar alleen om de uitsnede te verbeteren, stofjes in het negatief weg te poetsen of om contrast, helderheid en kleurdiepte aan te passen voor de beste druk. Punt is alleen dat een portret van de hoffotograaf helemaal geen journalistiek is. Hier bepaalt de geportretteerde zelf hoe hij zich laat portretteren.

Die traditie gaat terug tot de vroegste koninklijke schilderijen. En het is ook niet ver naar de politieke manipulatie die propaganda heet. Zo liet Stalin zijn rivaal Trotski wegsnijden uit de officiële foto's. De soldaat die in 1945 de rode vlag op de Rijksdag hees droeg twee polshorloges, vers geroofd, maar op de officiële foto draagt hij er één. En het Pentagon liet kortgeleden B2's boven de vloot vliegen, geheel digitaal. Zulke ingrepen gebeurden vroeger met de schaar en de `airbrush', een verfvernevelaar voor grafici. Computertechniek maakt het een fluitje van een cent om te knoeien in digitale fotobestanden. Edwards foefje is wel een uitnodiging om koninklijke foto's voortaan grondig tegen het licht te houden. En heeft prins Willem-Alexander die Elfstedentocht trouwens wel echt gereden?