Air France kiest Delta als VS-partner

Luchtvaartmaatschappij Air France heeft Delta Airlines gekozen als grote transatlantische partner. Daarmee is de mogelijkheid van de baan dat de Franse staatsmaatschappij in het kamp van Northwest Airlines, KLM en Alitalia komt.

Air France werkt al – minder intensief – samen met de Amerikaanse maatschappijen Delta en Continental. Continental heeft nauwe banden met Northwest, dat met Air France als partner hoopte de grote luchthaven Roissy Charles de Gaulle als tweede Europese `hub' naast Schiphol te verwerven.

Air France-president Jean-Cyril Spinetta gaf de voorkeur aan Delta, waarmee de Fransen al onder gezamenlijke nummers vluchten uitvoeren. De Amerikaanse maatschappij is bijna anderhalf keer zo groot: de omzet van Delta was in '98 14 miljard euro, die van Air France 9,4 miljard euro. De Amerikanen verdienden vorig jaar 1,05 miljard euro, de Fransen 249 miljoen euro. Delta is in grootte de derde Amerikaanse maatschappij, na United en American.

Voor Air France werd het de hoogste tijd een vergaand samenwerkingsverband te sluiten met een grote partner. De herstructurering van de Franse staatsmaatschappij kostte jaren tijd. Sinds enige tijd is een klein minderheidsbelang geprivatiseerd, zijn de grootste problemen met de vakbonden glad gestreken en is, na een laatste miljardeninjectie door de staat, de winst hersteld.

De afgelopen tijd zijn er ook contacten geweest tussen Air France en de groep rondom KLM. Air France gaf aan belangstelling te hebben om tot deze Wings-alliantie toe te treden, aldus KLM. Kennelijk hadden de Fransen toch twijfels aan de voordelen van deze alliantie. Ook speelde de complexiteit van de samenwerking met meer partijen in Europa en de VS een rol. Tevens vreesde Air France vertraging door de noodzaak van een fiat door overheidsinstanties, aldus KLM.