Zwitserse motor is zonder pech razendsnel

Hij startte op poleposition en eindigde uiteindelijk in de Grand Prix van Catalonië op de achtste plaats. Een week voor de TT in Assen gloort er weer hoop voor motorcoureur Jurgen van den Goorbergh.

Het geduld was rijkelijk aanwezig, maar werd lang op de proef gesteld bij Jurgen van den Goorbergh. Spijt bekroop hem nooit van zijn keuze voor de MuZ Weber-motor. Hoewel de machine van Zwitsers fabrikaat weinig precisie bleek te vertonen en in vier van de vijf gereden WK-races vroegtijdig de geest gaf, bleef de Nederlandse coureur optimistisch.

Het afgelopen weekeinde werd hij in Catalonië voor zijn rustig wachten beloond. Eerste in de kwalificatietraining, achtste in de race. Van den Goorbergh kon zijn geluk niet op. Het gekozen moment was goed. Een week voor de `eigen' Grand Prix op het TT-circuit van Assen, was Van den Goorbergh nu eens niet ridder te voet, maar mengde hij zich tussen de absolute wereldtop. ,,Ik ga in Assen voor een plaats op het podium'', voorspelde hij.

Van den Goorbergh werd vorig seizoen vijftiende in de eindstand van de 500 cc-klasse. Niet bijzonder, in tegenstelling tot de prijs voor de beste privé-rijder, die hij mocht ontvangen. De aanbiedingen kwamen, als vanzelfsprekend. Van den Goorbergh koos voor een Zwitsers avontuur, bij teammanager Rolf Biland, oud-wereldkampioen in de zijspan. ,,Een gok'', zo wist de Nederlander. ,,Niemand wist eigenlijk goed waaraan we begonnen. Een nieuw team, een nieuwe motor, veel goede bedoelingen, maar weinig ervaring.''

De monteurs die Van den Goorbergh toegewezen kreeg, werkten hard en toonden evenveel ambities als de coureur. Broer Patrick van den Goorbergh, zelf oud-coureur, is tussen moertjes, schroefjes en moderne computer onderdelen zijn voornaamste aanspreekpunt. Maar de korte periode van voorbereiding wreekte zich. ,,Waar andere ploegen het hele jaar kunnen sleutelen, begonnen wij pas in november.''

Het motorblok zelf gaf geen krimp, in de trainingen kon Van den Goorbergh zich steeds behoorlijk manifesteren. Maar eenmaal in de wedstrijden, waarin een rondje of 25 het gas er vol op moet, openbaarde zich telkens weer een nieuw defect en was niet de finish, maar de pitsstraat eindstation. In Maleisië en Japan lag het aan defecte membraanplaatjes, in Frankrijk toonde een miniem sensortje kuren, in Italië ging een zuiger kapot.

Op Spaanse bodem was Van den Goorberghs motor met startnummer 17 minder kwetsbaar. In Jerez de la Frontera werd hij elfde, in de Catalaanse Grand Prix in Barcelona was hij plotseling daar waar hij komen wil. Dat de MuZ Weber snelle rondjes kon rijden, was bekend. Maar zó snel, sneller dan wie ook, dat was een absolute sensatie. ,,Fantastisch'', jubelde de hele renstal. Het begin was er.

Dat Van den Goorberghs stuurmanskunsten tot de betere van het hele stel behoren, is doorgedrongen. Van den Goorbergh heeft bij het team-Biland nog een contract voor één seizoen, maar contacten met andere teams wijst hij niet bij voorbaat af. Sneller is beter. ,,Ze mogen mij altijd bellen'', zegt de Brabander, die weet dat de bazen van Japanse merken als Honda, Suzuki en Yamaha altijd de ogen wijd open houden.

Een goed resultaat op eigen bodem, op traditioneel de laatste zaterdag van juni, kan Van den Goorbergh in een ander zadel helpen. Hij kent op de Drentse hei elke bocht, elke hobbel. Een belangrijk voordeel op het circuit dat anders dan andere is, waar vele coureurs met schrik naartoe reizen. ,,Ik wil hier wat laten zien. Heel Nederland zal natuurlijk vooral op mij letten, maar heel de wereld nu ook'', aldus Van den Goorbergh.

Voor de reis naar Catalonië sprak de Nederlander een hartig woordje met zijn Zwitserse werkgever. De gespuide kritiek leverde hem een aantal monteurs extra en een tweede motorfiets op. In Barcelona sorteerden de aanpassingen meteen effect. Of die een uitschieter waren, óf dat Van den Goorbergh het afgelopen weekeinde definitief het juiste spoor heeft gevonden, zal in Assen moeten blijken.

Alex Criville stond na afloop van de wedstrijd in Catalonië in de 500 cc weer op de hoogste trede van het ereschavot. Dankzij zijn vierde achtereenvolgende zege verstevigde de Spanjaard zijn leidende positie in het tussenklassement van het wereldkampioenschap. Criville heeft inmiddels 55 punten meer dan naaste concurrent Kenny Roberts junior, die met een zesde plaats opnieuw teleurstelde.

Ook Jarno Janssens greep de Grand Prix van Catalonië aan om de beste prestatie van het seizoen neer te zetten. De Nederlander finishte in de 250 cc als vijftiende en pakte daardoor zijn eerste WK-punt. ,,Hier uit put ik vertrouwen voor de komende weken. Na twee valpartijen in Ricard en Mugello sta ik er weer. Precies op tijd voor de TT van Assen.'' De Italiaan Rossi was de snelste coureur in de 250 cc. (ANP)