Ring in het park is voor deel van het volk

Het zijn geen gewone avonden in het Amsterdamse Oosterpark. Naast de muziektent, normaal het domein van een eenzame trommelaar, staan een grote tribune en rijen bankjes opgesteld. Ongeveer drieduizend toeschouwers kunnen hier via een satellietverbinding met het Amsterdamse Muziektheater live getuige zijn van de vier delen van Wagners Der Ring des Nibelungen op een scherm van vijf bij zes en een halve meter.

Voorafgaand aan deze Holland Festival-voorstelling heet een sprekende buste van Richard Wagner de parkgangers met een volvet Duits accent welkom vanaf het videoscherm. ,,Mein Opera begint in enkele Augenblicken. Kunst en technologie ontmoeten elkaar im Österpark. Dat hatten ze in mein Zeit nog niet!'' Een lid van het Wagner Genootschap omschrijft de grap als `het failliet van het Holland Festival. Maar het publiek lacht en de sfeer is gemoedelijk. Naast de bankjes strijken meer belangstellenden neer met wijn, tupperware bakjes en potjes paté du chef. De parkbezoekers zijn aanmerkelijk jonger dan de operabezoekers in het Muziektheater. Dit is kunst voor het volk, zoals het Richard Wagner, Rick van der Ploeg en Ivo van Hove voor ogen stond. Maar het blijft vooral autochtoon, hoger opgeleid volk. De plaatselijke en veelal allochtone bevolking schitterde in het Oosterpark nog nooit zo collectief door afwezigheid.

Het weer werkte mee en niet alleen zoals voorspeld donderdag bij Das Rheingold en vrijdag bij Die Walküre. Ook gisteravond, na een deels verregende zondag, scheen de zon over Siegfried, spelend in duister `Tiefer Wald'. Het videoscherm staat pal in de brandende avondzon. Desondanks zijn de verrichtingen van de goden in het Walhalla en de krioelende Nibelungen goed te volgen in de kundig opgebouwde live-registraties, die in november en december door de NPS ook op tv zullen worden uitgezonden.

,,Fijn, die close-ups," vindt een echtpaar dat de Ring ook al integraal in het Muziektheater bezocht. Close-ups bestaan niet in het theater, en de kwaliteit van het geluid dat zwaar bassend uit twee reuzenboxen aan weerszijden van het scherm galmt, valt alleszins mee. Maar de ondertitels blijken vanuit een gelijkvloerse kijkpositie is de ondertiteling volkomen onleesbaar en dan is het moeilijk urenlang de opera's te volgen.

Voor wie alleen maar komt voor de muziek, zijn ook vogelgeluiden, ploppende wijnkurken en gepraat storende factoren. ,,Ik kon er niet inkomen hier, en verheug me erop volgende week gewoon weer in het Muziektheater te zitten," vindt het lid van het Wagner Genootschap. Maar in het theater ruisen de bomen niet en ontbreken natuurmystieke sfeermakers die het gewin zijn van opera in de open lucht.

Der Ring des Nibelungen in het Oosterpark. Nog te zien: Götterdämmerung 23/6 17.30 uur. Toegang gratis.