Druk bezocht Oerol afgesloten

Het Oerol Theaterfestival op Terschelling heeft dit jaar een kleine 50.000 bezoekers getrokken, dat is vijfduizend meer dan vorig jaar. Gisteravond vond op de Noordsvaarder op West-Terschelling het slotevenement plaats. Artistiek leider Joop Mulder verzocht de bezoekers allen een blok zout naar zee te dragen om op die manier het afscheid te symboliseren. De zoutblokken waren het overgebleven materiaal waaruit het landschapskunstwerk De tranen van Hercules door landschapskunstenaar Bart Hurkxkens was opgetrokken.

Gedurende de tien dagen die het festival duurde stonden aan het Wad tien uit die zoutblokken opgetrokken klassieke zuilen, die onder invloed van het getij waren afgesleten. De bezoekers brachten de laatste zoutblokken zelfs tot aan de rand van het eiland, enkele kilometers ver. Het kunstwerk De tranen van Hercules is inmiddels zo goed als uitgewist.

Vergankelijkheid was een van de eisen die Mulder aan de beeldende kunstenaars die hij had uitgenodigd had gesteld. Zo maakte Marieke Bolhuis van dode takken een liggend paard aan de duinrand. Kees Bierman bouwde op het strand een Grieks amfitheater van zand.

Het thema van dit festival was Voetsporen in het zand. De meer dan dertig voorstellingen die op tal van locaties op het eiland te zien waren, werden geïnspireerd door het eiland. Zo vertaalde het Friese gezelschap Tryater Ibsens drama Peer Gynt naar het Mezlâns, de taal van Midden-Terschelling. De acteur Anton Groothuis speelde de voorstelling Bunker in een voormalige kantine van de Duitse bezetters.

De kracht van het locatietheater op Terschelling schuilt in die verbondenheid tussen de historie van het eiland en de voorstelling. Theatermakers vinden er een rijke en onuitputtelijke bron, waardoor het Oerol Festival een artistieke rijkdom en fantasie vertegenwoordigt die bij de officiële gezelschappen op het vasteland vaak ontbreekt.

Het thema van Oerol 2000 zal zijn Als het tij keert, een festival over de eb- en vloedstromen. Joop Mulder is daartoe onder andere in gesprek getreden met gezelschappen uit Skandinavië. Deze week wordt het decor van Peer Gynt, gelegen op het oostelijk gelegen de Bosplaat, afgebroken. Het landschap zal er dan weer uitzien als voorheen. Maar Mulder hoopt dat de indruk blijvend is, `zodat de toeschouwers de voorstelling weer op hun netvlies zien wanneer ze nogmaals Terschelling en de Bosplaat bezoeken'.