Peuterbeentjes knel tussen de spaken

Volgens de Stichting Consument en Veiligheid belanden elk jaar 66 duizend peuters in het ziekenhuis, doordat ze onveilig worden vervoerd.

Balanceren op de fiets.

Ga eens op het schoolplein staan als de scholen uitgaan, of kijk bij de supermarkt rond een uur of vijf. In de Vredenhofstraat bijvoorbeeld, in de Rotterdamse wijk Kralingen. Twee kruispunten, drie basisscholen en een kinderdagverblijf. Daar zie je hoe inventief ouders hun kinderen transporteren.

Denise Bijl (35) heeft vier kinderen. Ravian (3) en Jorinde (5) zitten voor en achterop haar fiets. Ramses (8) en Morgan (7) fietsen zelf. En als ze ,,extra'' kinderen, vriendjes en vriendinnetjes, bij zich heeft, dan bevestigt Bijl een karretje achter haar fiets. Een beetje eng is het wel, zegt ze. ,,Automobilisten rekenen er niet op dat er iets achter de fiets aan komt.''

De kinderen op de fiets tillen gaat net, als je de fiets ten minste in balans houdt. ,,Maar dan moet je jezelf nog tussen het zadel en het voorstoeltje wurmen.'' De knieën vouwen zich om de boodschappentas en de kinderrugzakken aan het stuur, in de rechterhand een paraplu. Probeer dan nog maar eens te stoppen voor een rood stoplicht, of uit te wijken voor een geparkeerde auto.

Per dag gebeuren er twintig ernstige ongelukken bij het vervoer van kinderen, zegt Cees Meijer van de Stichting Consument en Veiligheid. En dat zijn geen verkeersongelukken, maar zogenoemde eenzijdige ongevallen. Kinderen raken gewond, omdat het zitje niet goed is bevestigd, of omdat de ouders hun evenwicht verliezen en vallen.

De Stichting Consument en Veiligheid is onlangs een campagne begonnen om ouders te waarschuwen voor onveilig vervoer én het verkeerd gebruik van kindervervoermiddelen. Neem het draagzakje. Vorig jaar overleden twee baby's op de buik van hun ouders. Meijer: ,,Je moet nooit met een draagzak op de fiets stappen. Als je plotseling hard moet remmen, wordt je baby gelanceerd.'' Je jas dichtknopen over de draagzak heen is levengevaarlijk, het kind krijgt het te warm en kan stikken. ,,Zorg dat het op de goede hoogte hangt. Als je een kusje op het voorhoofd kan geven, zit het goed.''

De driewielerbuggy is voor pasgeborenen niet ideaal, zegt Meijer. ,,De baby wordt vaak te vroeg in de buggy gezet. Jonge baby's moeten al zitten, terwijl hun ruggetje dat nog niet aankan.'' Alleen als de buggy een plat onderstel heeft, is het geschikt voor baby's.

En dan de maxi-cosi, het `overal-neerzet-stoeltje'. ,,Heel handig, tijdens het koken zet je je kind naast je op de grond, of aan tafel.'' Het stoeltje moet in de auto overigens altijd achterin. ,,Mensen denken, ik zet de baby voorin, dan kan ik hem in de gaten houden. Maar als je een botsing krijgt, krijgt het kind de eerste klap. Dan kun je beter een extra achteruitkijkspiegel bevestigen om het zicht op de achterbank te houden.'' Veelvuldig gebruik van de maxi-cosi is trouwens niet echt gezond. ,,Het kind zit soms de hele dag vastgebonden in dezelfde houding. Zo krijgt het veel te weinig beweging en wordt de groei belemmerd.''

Eigenlijk, zegt Meijer, bestaat er voor baby's jonger dan elf maanden geen goed vervoer. Pas als de baby kan zitten, mag het in een voorstoeltje op de fiets. Als het goed bevestigd is, kan er met een stoeltje voorop niet veel misgaan. Een kind achterop is een stuk enger. ,,Een stoel kan best op een oude fiets, maar ouders vergeten vaak de jas,- en spaakbeschermers. Per jaar komen er 4.400 beentjes tussen de spaken. En dat zijn geen schrammetjes, maar ernstige vleeswonden en botbreuken.''

Veel ouders zijn nonchalant en laconiek, vindt Meijer. ,,Ze denken dat er niks kan gebeuren, ze zijn er zelf toch bij?'' Voor die ouders heeft de Stichting Consument en Veiligheid een televisiecampagne bedacht. Ambulancepersoneel behandelt slachtoffers die ze net van straat hebben gehaald. Bloed krijg je niet te zien, kinderen ook niet. De verplegers in de ambulance neuriën alleen kinderliedjes.