De kracht van heksenmeisjes

In de videotheek ligt The Craft op het horrorplankje, maar het is een twijfelgeval. Zeker in het laatste half uur heeft de afdeling `special effects' stevig in de bus geblazen, maar ondanks donder en bliksem, slangen en torren en drie vliegende heksjes zonder bezemsteel, is de film van Andrew Fleming uit 1996 toch vooral een tienerkomedie over puberaal lief en leed. Wat dat betreft ligt het charmante werkje eerder in het verlengde van Flemings voorgaande film Threesome (1994), waarin het delen van studentenkamers aanleiding gaf tot al dan niet ongewenste intimiteiten. En laten we wel wezen: een beetje film over elkaar bij de gangkluisjes op seksuele aantrekkelijkheid monsterende en valse opmerkingen toesissende scholieren kán niet meer zonder een beetje horror, zeker wanneer `scream queen' Neve Campbell meedoet.

The Craft begint zoals menig high school drama met een verhuizing. Sarah (Robin Tunney) moet zich binnenvechten op een nieuwe school in Los Angeles, en wordt met enige aarzeling geadopteerd door drie buiten de sociale orde van `heavy petting' verkerende hechte vriendinnen. Nancy (Fairuza Balk), Bonnie (la Campbell) en Rochelle (Rachel True) beoefenen zwarte magie, drinken elkaars bloed in de heksenkring en herkennen in Sarah vrij snel een geboren talent, een al haar leven lang magie bedrijvende soortgenote die zich alleen nog niet bewust is van haar potentie.

Het aardigste van The Craft is misschien wel de manier waarop hekserij als een vanzelfsprekend gegeven geaccepteerd wordt. Het is ook een van de weinige speelfilms over de kracht van meisjesvriendschappen op de middelbare school, die sterker maakt dan welke sport- of leerprestaties ook. Het feit dat het verhaal zich afspeelt op een rooms-katholieke school is niet alleen een voorbode van de horror-apotheose, maar ook een verwijzing naar kloosterordes en vrouwelijke machtsontplooiing. Ook de psychologische achtergrond van de vier meisjes komt uitgebreid aan de orde: elk van hen heeft een reden om toverkracht te gebruiken als wraakmiddel voor in het verleden ervaren vernederingen.

Als de tovenaarsleerlingen te ver zijn gegaan, distantieert Sarah zich van de flirt met het Kwade, ook al neemt de film de moeite om uit te leggen dat het verschil tussen witte en zwarte magie slechts bestaat in de toepassing van The Craft. Uiteindelijk verliezen twee van de drie hun speciale vermogens en wordt de derde psychotisch. Alleen de gewetensvolle heks mag door blijven toveren. Een vervolgfilm zou een aardig idee zijn geweest, maar daarvoor was The Craft niet succesvol genoeg. Het tienerpubliek ziet immers liever een ongenuanceerd beeld van de duivel, dat is wel zo makkelijk.

The Craft (Andrew Fleming, 1996, VS), Net 5, 2215-0.05u.