Amsterdam kandidaat rekeningrijden

Amsterdam is de belangrijkste kandidaat voor een proef met rekeningrijden en voor betaalstroken waar automobilisten kunnen kiezen om wel of niet te betalen.

Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) zou het voorstel om een tolkordon rond Amsterdam aan te leggen vandaag in de ministerraad bespreken. De proef van minimaal twee jaar moet in 2001 beginnen. Den Haag is ook nog kandidaat.

In het oorspronkelijke plan van het rekeningrijden zouden de inkomsten via belastingmaatregelen terugvloeien naar de automobilisten.

In het nieuwe plan wordt dat gewijzigd. Het geld dat op de autowegen wordt geïnd gaat nog steeds naar de staatskas, maar de opbrengsten van secundaire wegen komt ten goede aan de regio waar de proef plaatsvindt. Voorwaarde is dat het besteed wordt aan infrastructurele projecten, in Amsterdam bijvoorbeeld de aanleg van de metrolijn Noord-Zuid of de tweede Coentunnel. Dit sluit aan bij een recent plan van een werkgroep met onder meer de gemeente Amsterdam en de provincie. De werkgroep berekende dat een tolkordon rond de stad ruim 200 miljoen per jaar op kan leveren.

De proeven met een betaalstrook worden gehouden op de voormalige carpoolstrook op de A1 tussen Naarden en Diemen en op de rondweg van Rotterdam.

De minister maakte haar plannen afgelopen week bekend tijdens een gesprek met de coalitiefracties in de Tweede Kamer. Ze werd gesteund door de PvdA, VVD en D66. Hofstra (VVD) noemt het ,,positief'' dat het oorsronkelijke plan (rekeningrijden in de gehele Randstad) van de baan is. Hij pleit ervoor om in een wet vast te leggen dat als de proef mislukt, rekeningrijden helemaal niet meer wordt ingevoerd. CDA'er Reitsma blijft onveranderd tegen. ,,De files zullen niet afnemen.'' Hij noemt het compromis een voorbeeld van de 'paarse achterkamertjespolitiek'.

Het kabinet wilde aanvankelijk het rekeningrijden voor 2002 in de hele Randstad invoeren. Na felle protesten van de ANWB en de VVD is dat plan afgezwakt.