Concerns maken plan voor supertrein

Een consortium van vier grote concerns heeft een plan ontworpen voor de inzet van een zeer snelle magneettrein voor de Randstad. De ondernemingen zijn bereid een deel van de kosten van aanleg te financieren, in ruil voor het recht om de zogeheten zweeftrein te exploiteren.

Het consortium, dat naast het Duitse elektronicaconcern Siemens bestaat uit de Nederlandse bouwers Ballast Nedam en HBG en bank ABN Amro, heeft een rapport opgesteld over de mogelijkheden van een zweeftrein die – met een snelheid van 400 kilometer per uur – in een gesloten `ring' rond de Randstad rijdt. Volgens de ondernemingen kan de ring via het Zuiderzeelijn-traject verbonden worden met het noorden van Nederland. Volgende week bieden de bedrijven de studie aan aan minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat.

Met de inzet van zweeftreinen, waarmee passagiers in krap vijftig minuten een rondje kunnen maken langs de stations van Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam, zou een deel van de fileproblematiek in de Randstad opgelost kunnen worden. Belangrijkste obstakels zijn de hoge kosten en de gevolgen voor het landschap. Om de Transrapid, zoals de door Siemens ontwikkelde trein heet, op snelheid te houden, is het belangrijk dat er in een gesloten circuit gereden kan worden. Om dat in een druk gebied als de Randstad te realiseren, moet men of de grond in (via tunnels, wat veel extra geld kost) of kiezen voor aanleg boven de wegen. In Duitsland, waar voor ruim elf miljard gulden een zweeftrein zal worden aangelegd tussen Hamburg en Berlijn, voert de milieubeweging al jaren actie tegen de plannen omdat deze zouden leiden tot `horizonvervuiling'.

Hoeveel de aanleg van een zweeftrein in de Randstad zou moeten kosten, en welke bijdrage het bedrijfsleven daaraan wil geven, wordt pas volgende week duidelijk, evenals de reactie van minister Netelenbos.