Barokke bouwer en kunstenaar

`Een bouwstofbeest' noemde de gisteren in Amsterdam overleden kunstenaar en dichter Peter Giele (44) zich onlangs nog in een vraaggesprek – en die zelftypering is raak. Want meer dan als kunstenaar of dichter, is Peter Giele in de Amsterdamse kunstwereld de afgelopen twintig jaar bekend geworden als een onvermoeibaar oprichter, bouwer en inrichter van kunstruimtes, ontmoetingsplaatsen van mensen uit de kunstwereld en daarbuiten. Zijn bekendste project was de nog altijd florerende discotheek RoXy, aan het Singel in Amsterdam – waarvan hij een van de oprichters was, en die mede naar zijn inzichten ingericht is.

Maar de RoXy is niet zijn enige initiatief van landelijk belang geweest. Zijn talent als drijvende kracht achter kunstenaarsinitiatieven kwam aan het licht in de roerige jaren tachtig, in de kringen van hoofdstedelijke kunstenaars en krakers. Kraken was net als kunst in die dagen een vorm van verzet – en Giele heeft van kraken kunst gemaakt. Hij verkeerde als student van de Rietveldacademie in kringen van kunstenaars als Rob Scholte, Peter Klashorst en Mike Bibikov, die met een politieke partij, De Reagering, probeerde de stem van de `tegencultuur' in de Amsterdamse raad te laten horen. Bij het gekraakte oude Algemeen Handelsbladgebouw had Giele met medekunstenaars een galerie, Amok, en tijdens de kroning van Beatrix paradeerde hij daar als schildwacht rond om de Amok-vrijstaat te verdedigen.

Het was Giele die als kraker-kunstenaar de mogelijkheden zag van de ongebruikte wit betegelde hal waarin de persen van de krant hadden gestaan. Hij ging aan het verbouwen, en de drukhal werd Aorta, het kloppend hart voor de in die tijd roerige landelijke kunstenaarsscène. Er waren aan de lopende band tentoonstellingen en performances, onder anderen van Giele zelf, die zich aan staaldraden bijna te pletter liet vallen in de put voor de persen.

Hij was een barokke bouwer en kunstenaar: zijn voornaamste creaties waren niet zijn kunstwerken, maar ontmoetingsplaatsen waaraan hij bleef meewerken, zoals restaurant Vasso, de kunstenaarsclub Het Geheim Genootschap en zeer recent zijn nieuwe grote project Club Inez, een restaurant tegenover de Munt, waar kunstenaars bedienen.