Gif en andere missers in consumentenartikelen

1960: Unilever stopt met de nieuwe margarine Planta, nadat tienduizenden consumenten er een huiduitslag en sommigen koorts van hadden gekregen.

1982: Iglo, het diepvriesmerk van Unilever, lijdt forse verliezen in afzet door een besmetting van nassi en groeten met nitriet die enkele mensen het leven kost.

1985: Coca-Cola jaagt drinkers de stuipen op het lijf met een nieuwe `zoete' cola en haalt dat product weer uit de markt.

1990: Het Franse drankenconcern Perrier haalt wereldwijd 230 miljoen flesjes mineraalwater uit de schappen, nadat er in de VS, diverse Europese landen en Japan sporen benzeen in zijn gevonden.

Pech voor Heineken en de flessenfabrikant na glassplinters in 3,4 miljoen bierflesjes.

1993: Nutricia haalt internationaal miljoenen potjes Olvarit babyvoeding terug nadat er sporen van een schoonmaakmiddel in zijn gevonden.

1995: Unilever vervangt na een bittere zeepoorlog van negen maanden het nieuwe Omo Power, dat flopte omdat de mangaancomponent het wasgoed sneller deed slijten.

1999: Dioxine in Belgische kip- en zuivelproducten via een veevoederbesmetting.

De overheid geeft veel te laat informatie. Ook het Nederlandse bedrijf Campina lijdt schade.

Bij de verkiezingen op 13 juni sneuvelt de coalitie van CVP en SP.