Het Walter Maas Huis

,,Een restauratie-architect is een dirigent, zei mijn oude leermeester Van Asbeck altijd. De oorspronkelijke ontwerper van het gebouw is de componist. Het gebouw is de compositie en restauratie betekent dat ik er een interpretatie van moet geven.''

Diederik Six, architect te Zeist, heeft het ontwerp gemaakt voor de restauratie van het Walter Maas Huis, een rijksmonument dat gaat fungeren als `buitenplaats voor culturele verkenningen'. Naast conferentie- en vergaderruimten bevat het grondig gerestaureerde huis ook een muziekzaal en een opnamestudio. Op 18 en 19 juni houdt het Walter Maashuis open dagen.

,,Oorspronkelijk heette het Walter Maas Huis Gaudeamus. Het werd ontworpen door Frantz Röntgen als buitenhuis voor zijn vader, de componist Julius Röntgen. Frantz Röntgen was toen pas 19 jaar. Met een beetje goede wil kun je er een opengeslagen vleugel in zien, maar het is de vraag of de architect het echt zo heeft bedoeld.

,,In de Tweede Wereldoorlog zat Walter Maas hier boven op zolder een tijdje ondergedoken. Na de oorlog kocht hij Maas het huis en begon er een pension. Maar belangrijker is dat hij het huis ook tot een ontmoetingsplek maakte voor componisten als Stockhausen en Varèse. Hier, in dit huis, begon Maas de Stichting Gaudeamus en de Gaudeamus Muziekweek, een festival van hedendaagse muziek. Na de dood van Maas in 1992 heeft de Stichting Gaudeamus hier nog enige tijd gezeten, maar die is nu verhuisd naar Amsterdam.

,,Het Walter Maas Huis dateert uit 1924-25, dezelfde tijd als het Schröderhuis van Rietveld in Utrecht. Maar het is precies het tegendeel van het Schröderhuis. Het Walter Maas Huis is een uitbundig Amsterdamse-Schoolgebouw, het Rietveldhuis vertegenwoordigt de ratio. Ik voel me het meest verwant met de romantiek van het Walter Maas Huis. Naast restauraties ontwerp ik ook landhuizen in een romantische stijl. Lange tijd heeft dat niet `gekund', maar de laatste tijd zie je dat modern en traditioneel bouwen weer naast elkaar kunnen bestaan.

,,De grote vraag bij elke restauratie is altijd: hoe doe je recht aan het originele ontwerp en maak je het tegelijkertijd geschikt voor de nieuwe functies? Oorspronkelijk was het Walter Maas Huis een woonhuis, maar nu is het bedoeld voor conferenties en concerten.

,,De kunst van het restaureren is zo min mogelijk te doen. Voor de restauratie bestond het huis uit vele kamers en kamertjes. Die heb ik allemaal laten weghalen: alleen al op de eerste verdieping hebben ze zeven douches en wc's verwijderd. Maar ik heb een aantal dingen in het huis heilig verklaard, zoals de vloer. Ook heb ik me zoveel mogelijk gehouden aan de oorspronkelijke kleuren, zoals het geel-beige dat je bijvoorbeeld nog ziet op de oorspronkelijke keukenkasten die ik ook heb laten staan. Waar ik heel erg trots op ben, is dat de grote ronding van het huis nu weer is bekleed met horizontale houten planken. Zo staat het op de blauwdruk aangegeven, maar misschien is het zo nooit uitgevoerd: met verticale planken bekleden is tenslotte veel makkelijker. Maar horizontaal is veel mooier.

,,In verschillende gevallen was het onzin om het oorspronkelijke ontwerp te volgen. Zo heeft het huis een paar schitterende ronde vormen, maar vreemd genoeg had Frants Röntgen hier in het interieur slecht gebruik van gemaakt. In een van de rondingen had hij bijvoorbeeld een opbergruimte ondergebracht. Ik heb het huis zo leeg mogelijk gemaakt, zodat de rondingen ook binnen helemaal tot hun recht komen.''

Open dagen Walter Maas Huis: 18, 19/6. Gerard Doulaan 21 3723 GW Bilthoven. (030) 2285015