`Alle tijd om veel beter te worden'

Wilbert Bulsink (15) was tien jaar toen zijn eerste compositie werd uitgevoerd. Dinsdag klinkt de wereldpremière van zijn orkestwerk Ontdekkingen.

Als zevenjarige was Wilbert Bulsink volstrekt monomaan bezig met muziek. Om zeven uur stond hij op, werkte wat aan zijn partituren, ging naar school, zette het sleutelen aan de compositie tussen de middag voort en droomde vervolgens van noten en klanken. Zijn ouders moesten een halt toeroepen aan zijn obsessie. ,,Het nam hem zo in beslag dat het ongezond werd'', vertelt zijn moeder nuchter.

Die nuchterheid heeft Wilbert Bulsink overgenomen, al won hij verschillende compositieprijzen, waaronder vorig jaar het Prinses Christina Concours, en was hij afgelopen week uren in de weer met het bijwonen en bijsturen van de orkestrepetities van zijn werk Ontdekkingen. Het stuk werd bij het Nederlands Balletorkest geselecteerd voor het jaarlijkse Jonge Componistenproject met werk van nog vijf andere jonge componisten, allen veel ouder dan Bulsink.

Bulsink: ,,Ik ben jong, ik componeer en dat trekt de aandacht. Maar als ik dertig was zou mijn muziek helemaal niet zo bijzonder gevonden zou worden. `Wilbert Bulsink? Tja, dat is een van de velen,' zou men dan denken. Zo werkt dat gewoon. Maar ik ben niet van plan over tien jaar nog steeds op dit niveau te componeren. Ik heb alle tijd om nog veel beter te worden.''

Zijn eerste compositie kan Bulsink zich nauwelijks nog herinneren. Als peuter bekladde hij vol overgave bladzijden met noten totdat het ,,er zo spectaculair mogelijk uitzag.'' In 1994 volgde Ein Wiener Walz, uitgevoerd op het Nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazers Ensemble. En nu is er Ontdekkingen, geselecteerd door een jury en meedingend naar een compositieprijs.

Bulsink: ,,Mijn composities beginnen altijd met een idee. Dat kan een melodie zijn, maar ook een ritme of een vorm. Mijn nieuwste pianostuk ademt de sfeer van het alledaagse leven. Ik citeer de tune van Het Klokhuis, een vroom stukje Mozart en een liedje uit de Disneyfilm De Leeuwenkoning, want daar is mijn broertje helemaal weg van. Dat zijn weliswaar niet mijn eigen ideeën, maar die zitten er nog genoeg in.

,,In mijn Strijkkwintet was ik heel multitonaal bezig, Circumitus Colorum is gebaseerd op muziek bij kleuren. Ik sta echt aan het begin van mijn ontwikkeling en dan is het erg prettig alles vrijblijvend te kunnen uitproberen. Maar ik weet wel dat ik me nooit zal binden aan een streng systeem. De muziek van Schönberg vind ik al te zeer tot op het bot geanalyseerd.

,,Supermodern zal mijn muziek dus wel nooit worden. Ik componeer omdat ik er zelf plezier aan beleef, maar ook omdat ik andere mensen blij wil maken. Dat lukt niet met muziek waar niemand wijs uit kan worden. Bovendien schrijf ik mijn muziek aan tafel, niet achter de piano, en dan is het lastig om in je hoofd een exacte voorstelling te maken van knalmoderne klanken. Muziek die uit het hoofd is gecomponeerd blijft ook concreter, vind ik. Een piano biedt zoveel mogelijkheden dat ik vaak bang ben dat de uitwerking van mijn idee daardoor een beetje gaat zweven.''

In het dagelijks leven is Wilbert Bulsink gymnasiast in Doetinchem. Zoals het hoort vinden zijn medescholieren zijn `tijdsverdrijf' saai. ,,Maar als je muziek saai vind, begrijp je het niet,'' vindt Bulsink. Vanaf zijn twaalfde heeft hij eens in de zes weken compositieles bij Daan Manneke aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam, die het wel begrijpt. Bij Manneke moet Bulsink nadenken over de muziek die hij heeft geschreven. ,,Hij stimuleert me mijn eigen werk beter te analyseren, maar schrijft me niet de wet voor.''

Ontdekkingen voor viool-solo was het eerste werk dat Bulsink voor compositieles schreef. Het werd uitgevoerd op een leerlingenavond, waar de toen twaalfjarige guitig lachend in het publiek zat tussen ernstige twintigers. Voor het Jonge Componistenproject van het Nederlands Balletorkest bewerkte hij het stuk voor orkest.

Bulsink: ,,Ontdekkingen bestaat uit akkoorden en ritme. Dat is alles.'' Het ontdekken en overdenken van het notenmateriaal wisselt elkaar in het stuk af, legt hij uit. ,,En voor de orkestbewerking heb ik eigenlijk alleen de akkoorden hoeven te verbreden. Ik begrijp dat mensen zich afvragen wat ik heb uit te drukken. Maar volwassenen zijn vaak vergeten hoe je denkt wanneer je vijftien bent, en schatten je dan erg onnozel in. Ook ik maak dingen mee, heb ideeën en gedachten. En ik geniet er ontzettend van die vorm te kunnen geven in muziek.''

Nederlands Balletorkest. Jonge componistenconcert met werk van Wilbert Bulsink e.a. 15/6, Beurs van Berlage, Amsterdam. Na afloop uitreiking NOG Jonge Componistenprijs en de NOG Stimuleringsprijs. Res. (020) 6270466.